Допълнителни камери ще бъдат монтирани на летище София. Вчера евродепутатът Антония Първанова призова да бъде отнето правото на летището да обслужва пътници заради „зачестилите сигнали за кражби от багажите на пътниците”.
Как са защитени вещите на пътниците?
Видеонаблюдението ще допълни наблюдението на багажа в помещенията, през които минава багажа от чекирането до самолета. Оказа се, че багажът преминава през доста ръце.
След като чекираме багажа си, той започва пътуването си по лентата до голямо помещение, което се намира между залата за пътници и пистата. Багажът изминава около 50 метра без човешка намеса. По пътя куфарите се сканират за взривоопасни вещества.
„Рентген дава представа на служителите какво има в куфара. Много е трудно да разберат дали има нещо важно обаче, защото те не знаят на Суспорт ли е, на България Еър ли е или на летище София. Всички минават от тук”, каза Владимир Рапонджиев, директор ”Сигурност" - летище София.
Лентата стоварва багажа върху съоръжение - първото място, където чужди ръце пипат вашия куфар. До тук имат достъп около 30 служители на четирите наземни оператора на летището.
Човешки ръце товарят багажа на платформи, теглени от мотокар. Ако приемем, че камерите в това помещение са спасили съдържанието на куфара ви, следват няколкостотин метра по пистата на летището. Десетина мъже чакат платформите пред самолета и качват куфарите на лента. Трима други мъже чакат куфарите от лентата вътре в самия самолет.
Самолетът е най-деликатното място от пътя на куфара
Служителите имат 15-тина минути насаме с вашите куфари в тъмното багажно отделение на самолета. А камери няма. Няма доказателства дали вещите се грабят точно там. Сигурно е, че разбиването на куфари и грабенето на лични вещи се случват.
„Служители на летище София няма до този момент уличени, доказани и осъдени за това нещо”, каза Рапонджиев.
Валентин Вълканов се занимава със сигурност и е бил ограбен при последния си полет през летище София за Франкфурт. Случва му се за пореден път. Сега липсва скъп парфюм. Парфюмът бил откраднат професионално, защото куфарът е отключен и заключен отново.
„Огорчен съм, че опитите ми да си потърся открадната стока остана без отглас, даже бях посъветван да си оттегля жалбата. Според мен това е нещо организирано, професионално извършено, системно и много хора знаят за това, но си мълчат”, коментира Валентин Вълканов.
Точният брой на ограбените никога няма да бъде известен
Повечето пътници не вярват че има смисъл да бъдат подавани жалби.
Шефът на охраната на летище София, Драгомир Модев каза за bTV Новините, че и с неговия багаж е имало проблеми – имал е случаи на нарушена цялост на багажа.
Според стандартите на авиокомпаниите е допустимо да има нарушена цялост при 3-5 на хиляда, у нас случаите са 2 на 10 хиляди, което прави 0,02%, каза Модев.
От началото на годината на летище София са постъпили 10 хиляди жалби
За наземен оператор Летище София са четири, останалите са на другите оператори. "Пътникът би трябвало да подава жалба до авиокомпанията, а компанията може да има претенции към летище София, а до момента летище София не е получавало запитване от нито една компания, каза Модев.