
Добър 3,67 е цялостната оценка на качеството на здравните услуги в България. Това показват резултатите от изследване на MBMD. Според данните хората са малко по-доволни от личните си лекари. Оценката за работата им е добър 4,11.
При средните оценки на различните здравни услуги консултацията с личен лекар е оценена с 4,37, прегледът от специалист с направление - с 4,27, а без направление - с 4,24. Най-ниско са оценени спешната помощ и болничното лечение.
Четиридесет и три процента от запитаните са ползвали здравни услуги през изминалата 2009 г. между два и пет пъти, веднъж или по-малко от веднъж - 34 процента, а 22 процента - шест пъти и повече. Сред ползващите здравни услуги над шест пъти годишно 72 процента са над 50-годишна възраст; 60 процента живеят в малки градове и села и 59 процента са пенсионери.
Изследването показва, че при леки здравословни проблеми 51 процента от анкетираните се лекуват сами в къщи, половината посещават личния си лекар. При по-сериозни здравословни проблеми личния си лекар търсят 59 процента, а 13 процента отиват при специалист в клиника, срещу заплащане.
Сериозни медицински изследвания 43 процента от анкетираните, основно живеещите в столицата и големите градове, биха извършили в населеното си място, а 47 процента - извън населеното място, в което живеят. Десет процента биха отишли в частна клиника или център.
При спешен случай 58 процента от запитаните биха потърсили помощ в населеното си място, а 37 - извън него. Петдесет и четири процента за оперативна намеса биха постъпили извън населеното място, в което живеят.
Сред препоръките за подобряване на здравната система са премахване на корупцията в здравеопазването, по-добро отношение на лекари към пациенти, безплатно здравеопазване, да не се закриват болници, промяна в цялата система.