"На Кулата, независимо от разговорите на гръцкия земеделски министър с протестиращите, блокадите продължават. Очевидно е, че те не са удовлетворени от тези разговори. С, разбира се, временни пускания на движението на Кулата, блокадата си продължава и българските превозвачи, туроператори, икономиката продължават да търпят загуби от тези действия на гръцките земеделци", каза в предаването "Тази сутрин" министърът на транспорта Александър Цветков.
На въпрос защо се оказа, че всъщност не можем да декларираме липсите и загубите си той отговори, че причините за това са много и така по-ниската цифра на доказаните с документи загуби е обяснима. "От една страна първо все още не са предявени неустойките, които търпят българските фирми или пък туроператорите. Второ, много по-голям е делът на пропуснатите ползи. Тъй като едно е да чакаш и да търпиш неустойки от закъснение, друго е да отказваш превоз на стоки, превоз на пътници, което си е чиста загуба.
Но това трудно се доказва със съответните документи. Още по-трудно се доказват пропуснатите ползи в сферата на туризма, на обслужването, на хранително-вкусовата промишленост и т.н. Загубите действително са много големи, но и тези по документи също не са малко, те вече са изпратени в Брюксел. До 5-ти беше срокът, който на проведените консултации се договорихме с ЕК. Изпратихме документите и чакаме правното становище на ЕК. Следващата седмица се очаква ЕК да вземе решение на база на този правен анализ, съответно дали да открие процедура срещу Гърция за нарушение на тези права", каза Цветков.
Тези процедури, според министъра, обикновено са бавни. "Това показва практиката досега. Вероятно няма да се решат в рамките на тази година. Но аз считам, че това е правилният път и действие на България, тъй като при едно наистина неспазване на европейските директиви и регламенти, България трябва да има поведението на равноправна страна-членка, да търси своите права и това е законовият път. Разбира се, ответни действия такива, каквито имаше спонтанно желание да бъдат проведени протестни от страна на български фирми, аз не ги подкрепям. Смятам, че правилният ред е такъв и България постъпва по този начин", добави той.
"Вчера и днес имаме новини за българския транспорт, тъй като след вчерашното одобрение на ЕК на системите за управление и контрол на оперативна програма "Транспорт", нещо което два пъти е отказвано на предишното правителство и два пъти са получавали негативна оценка, с вчерашната положителна оценка, ние вече имаме на разположение възможността да разплащаме цялата програма "Транспорт" и да реализираме всичките си обекти.
А това е една програма за 2 млрд. евро само за транспортни обекти. И в този контекст днес се отварят офертите на кандидатите за най-големият железопътен инфраструктурен проект в страната ни. А това е отсечката Пловдив-Бургас, реконструкция на железопътната линия. Така че и скоростта ще бъде повишена до 160 километра в час по тази отсечка", обясни министърът.
"След като се реконструира те ще могат да се движат със скорост до 150-160 километра в час. След месец или два, зависи все пак от документите, които трябва да бъдат набавени ще стартира и процедурата за отсечката София-Пловдив и София-Драгоман. Така че по основните направления, това са много важни трасета за транспорта на България. Всъщност стартират много големи инфраструктурни проекти.
Имайте предвид, че това са много големи инвестиции, които държавата прави с европейски средства. Прогнозната стойност на този проект, за който днес отваряме офертите е 366 млн. лева", каза той.
"Когато поехме управлението на железниците и двете компании – инфраструктурната компания и БДЖ реално бяха фалирали. Те са абсолютно задлъжнели, окрадени, тъй като и одита приключи на БДЖ, нарушенията са изключително груби и много на брой – това са източени компании, затънали в дългове.
Така че фактът е, че хората си получават заплатите и компаниите получават да функционират и състоянието им в момента е стабилно. Това смятам, че е много добро постижение, тъй като мобилизирахме много сили, за да може да затегнем финансовата дисциплина", заяви министър Цветков.