
Стачкуващите фермери в Гърция решиха да продължат протестите, докато не бъдат удовлетворени финансовите им искания.
Междувременно, контраблокадата, инициирана от Асоциацията на българския бизнес, беше отменена.
Ситуацията на най-невралгичната точка - пункта "Кулата" следи Богомил Грозев.
Причината за отмяната на контраблокадата е, че бизнес асоциацията не е получила разрешение за протеста от областната управа и от полицията. Близо 60-70 души обаче отидоха на „Кулата” за среща с гръцките фермери, която обаче също не се състоя. Граничните власти не ги пуснали на гръцка територия с мотива, че фермерите от южната ни съседка се били отказали от срещата.
Туристическата зона в Банско губи по 200 хил. евро на ден от блокадата. Това са изчислили от туристическата асоциация а в града. Фермерите, които пристигнаха на ГКПП "Кулата" заедно с представителите на бизнеса заявиха, че искат да блокират заедно с гръцките си колеги.
Гръцките митничари са в комбина с гръцките фермери и това е причина умишлено да съсипват целия български бизнес, беше категоричен Светлозар Николов, председател на Националната асоциация на българския бизнес. Според бизнеса правителството и фермерите в Гърция използват България, за да оказват натиск върху ЕС.
Националната асоциация на българския бизнес продължава да мисли възможни ответни реакции. Възможно е дори да бъдат предприети блокади без разрешението на властите.
И днес ГКПП "Кулата" остана блокиран за тежкотоварни автомобили. Проблеми имаше на всички пунктове с Гърция заради спорадични блокади. Повече - тук.
Губим по 3 млн. евро на ден
Само за ден щетите на България от блокадата се оценяват на 3 милиона евро. Български фирми вече започнаха да изпращат анализ на загубите в ресорните министерства. Информацията събра Мария Савкова.
Крайния срок за това е 3 февруари. Тогава страната ни ще реши дали ще съди Гърция за нанесените щети.
Най-засегнатият бранш се оказва този на превозвачите. Под снежните преспи през първия февруарски ден останаха засипани автобусите с редовни линии до Гърция.
Евгени и Миро са шофьори във фирма за пътнически превози и пътуват до Гърция. От две седмици идват на работа, за да подготвят автобусите, в случай че блокадата падне.
"Ходиме на една граница, на друга граница. Миналата година беше същата работа. Януари месец тръгваме от тука, не знаеме. Ако ни пуснат-пуснат, ако ли не отиваме на "Илинден". Ако не, връщаме се на тази", каза Евгени Котев, шофьор София -Гърция.
Тази година, за разлика от миналата, гръцките фермери почти не пропускат автобуси. Затова и двете редовни линии до Гърция на тази фирма са блокирани.
"Изключително сериозни загуби са за нашата компания, защото линиите ни до Гърция са така, и не само нашите, са традиционно добра дестинация. За разлика от Италия, Испания и Франция, където има сериозен спад", заяви Кирил Георгиев, мениджър експлоатация на фирма за пътнически превози.
Загубите се увеличават с 5 хиляди лева всеки ден, а до момента са натрупани около 100 хиляди лева щети.
Заради блокадата на границата с Гърция около 70 автобуса в цялата страна остават на гараж.
За да получат обезщетение, фирмите превозвачи трябва не само да изготвят оценка на загубите, но и да го докажат.
"Става въпрос не само за загубите, но и за пропуснатите ползи, тъй като пропуснатите ползи всъщност са доста по-големи от тези преки загуби. Не само хората, които чакаха на границата са претърпели загуби, тези които са отказали съответните товари. Тези, които са отказали превозите, са претърпели много по-големи загуби", коментира Александър Цветков, министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията.