Железопътна стачка блокира тази сутрин движението на влаковете на Централната софийска гара. Нашият репортер Мария Савкова следи събитията от сутринта.

Движението на влаковете на Централна гара София вече е спокойно, влаковете се движат по разписание. Добрата новина е, че финансовото министерство е превело дължимите суми и заплатите на всички работници на БДЖ вече трябва да са по сметките на служителите.

Как премина днешния  ден и какви бяха исканията на протестиращите:

Сутрешното забавяне на влаковете от и за Централна гара бяха резултат на поредното забавяне на заплатите на железничарите. Всички 14 500 души не са получили заплати за ноември, машинистите не са получавали ваучери за храна от четири месеца.

"Ние изкарваме техните пари - на нас никой нищо не ни дава. Няма заплати, няма аванс, няма купони от септември, пари за отпуската трябваше да дадат – 250, дадоха ни по 150 лева. Трябваше да ни дадат за деня на железничарите, 50 лева коледни. Няма ни железничарски, ни коледни", обясни маневреният стрелочник Венко Маринов.

Уверенията на ръководството бяха, че до ден-два парите ще бъдат преведени. Малко преди обяд атмосферата започна да се нажежава. Исканията бяха за незабавно изплащане на заплатите или думата на ръководството, че повече забавяния няма да има.

На жп гарата пристигна и изпълнителният директор на БДЖ. Той обясни, че забавянето миналата година се е дължало на предварителното изхарчване на държавната субсидия, а забавянето на заплатите за ноември е техническо.

"Нашата основна цел е да не се увеличава това закъснение. Виждате, почти сме го свели от три седмици на две, но пак ви казвам - в момента да приемем, че януари месец закъснението е по изключение. Субсидията се изплаща в началото на месеца. За февруари няма да имаме проблеми", каза изпълнителният директор на БДЖ Пенчо Попов.

И този път железничарите повярваха на обещанията, но се заканиха да протестират отново при следващо забавяне. Железничарите временно се споразумяха с ръководството на БДЖ да се върнат на работа, но обещаха да подновят стачката, ако не получат заплатите си за ноември. През деня те бяха изплатени. Синдикатите на БДЖ ще се срещнат отново утре с ръководството, за да се опитат заедно да намерят трайно решение на проблема, така че забавянето наистина да бъде преодоляно и да се получат навреме и следващите плащания.

Нашият колега Петър Станчев потърси и погледа на обикновените железничари по проблема с неизплатените им заплати. Историята на Костадин Марков е историята на всеки един от 15 000 служители на БДЖ и на техните 15 000 семейства. Костадин за пореден път си тръгва от работа, знаейки че и този път няма да занесе пари вкъщи.

"Много е лошо. Просто не знаеш кога и как да си планираш средствата за храна, за облекло, за потребление на ток, въобще, за всички консумативи. Моят живот е минал в железниците. Обичам си професията, но някои хора ни накараха да започнем да съжаляваме, че носим името железничар", признава Костадин Марков.

Вкъщи го чакат безработните му съпруга и дъщеря. Единствен от цялото семейство 21-годишният му син получава редовно заплата.

"Ужасно е и най-вече за самия него. Все пак е мъж и би трябвало да се чувства достойно, че може да изхранва семейството си, да помага, а той не взимал от три месеца заплата. И просто това не е за първи път. На никой не е приятно да няма пари вкъщи", признава съпругата на Костадин.

"Държи ме...закърмен съм с железницата. А и просто вече съм на години. 32 години работя в железницата. Не, че не мога да работя нещо друго, просто тука ми е минал животът. И не само на мен. И на приятели и колеги и все сме се надявали, че БДЖ ще се оправи, но напоследък започва да буксува", смята мъжът.