Български студенти в чужбина сигнализираха, че са с прекъснати здравноосигурителни права, въпреки че като студенти здравните им вноски се покриват от държавата.

По закон българските университети изпращат автоматично уверения за всички свои студенти до Националната агенция по приходите. Ако младежите следват в чужбина, те сами трябва да представят в НАП удостоверения, че са студенти, за да бъдат вписани като осигурени по служебен ред.

Ася Маринова носи редовно тези уверения за сина си, който следва в Йейл в Съединените щати. Но наскоро с изненада открива, че момчето не е здравно осигурено.

Парадоксът възниква и за дъщерите на Светлана Ценева, също студентки в чужбина. Разбират, че са с прекъснати здравноосигурителни права, когато едната има нужда от медицинска помощ.

„Когато взехме направление и отидохме на лекар, там на място се оказа, че е с прекъснати права. А ако беше спешен случай, тя имаше коремни болки”, разказа Светла Цанева.

Проверява статуса и на другата си дъщеря. И тя е с прекъснати здравноосигурителни права.

От НАП категорично отричат да става въпрос за масова грешка. Според институцията грешките се дължат на отделни пропуски в механичното нанасяне на данните.

„Може едни документи да се случи да се сгреши при обработката, нещо да бъде пропуснато, но не се случва да се загубят документи и когато лицата установят, че има проблем може да ни сигнализират, дали по телефона или лично и да бъде отстранен пропускът”, каза Милена Кръстанова, директор на дирекция „Обслужване" в НАП София.

Съветът към всички студенти в чужбина е за всеки случай да проверят здравния си статус, и ако има прекъсване, да сигнализират в НАП.