По закон българските университети изпращат автоматично уверения за всички свои студенти до Националната агенция по приходите. Ако младежите следват в чужбина, те сами трябва да представят в НАП удостоверения, че са студенти, за да бъдат вписани като осигурени по служебен ред.
Ася Маринова носи редовно тези уверения за сина си, който следва в Йейл в Съединените щати. Но наскоро с изненада открива, че момчето не е здравно осигурено.
Парадоксът възниква и за дъщерите на Светлана Ценева, също студентки в чужбина. Разбират, че са с прекъснати здравноосигурителни права, когато едната има нужда от медицинска помощ.
„Когато взехме направление и отидохме на лекар, там на място се оказа, че е с прекъснати права. А ако беше спешен случай, тя имаше коремни болки”, разказа Светла Цанева.
Проверява статуса и на другата си дъщеря. И тя е с прекъснати здравноосигурителни права.
От НАП категорично отричат да става въпрос за масова грешка. Според институцията грешките се дължат на отделни пропуски в механичното нанасяне на данните.
„Може едни документи да се случи да се сгреши при обработката, нещо да бъде пропуснато, но не се случва да се загубят документи и когато лицата установят, че има проблем може да ни сигнализират, дали по телефона или лично и да бъде отстранен пропускът”, каза Милена Кръстанова, директор на дирекция „Обслужване" в НАП София.
Съветът към всички студенти в чужбина е за всеки случай да проверят здравния си статус, и ако има прекъсване, да сигнализират в НАП.