Все още не е ясен таванът на цените в различните общини. Транспортният министър обяви, че кметствата ще трябва да определят пределната цена за своя район до три месеца. Това, което се коментира в бранша, примерно за София, е максимална цена на километър от 1,5 лева. Въпросът е обаче дали този т.нар. таван наистина ще засегне копърките, които возят на свръх високи цени. Според министъра - да. Но според по-малките играчи в бранша - категорично не. Те очакват, че най-вероятно скъпите таксита ще се опитат да дъмпинговат пазара с изключително ниски тарифи, а в същото време ще се договарят с клиентите.
Много скоро повече няма да виждаме по стъклата на такситата тарифи от порядъка на 5,6,7 лева. Но значи ли това, че ще се разминем със солените сметки. По-малките играчи в бранша смятат, че новият законов регламент няма да промени сериозно статуквото на пазара.
"За така наречените копърки очакваме веднага, след като бъде ограничена цената, да предложат цени от порядъка на 20-30 стотинки на километър и ще извършват превоза на пазарлък. Както работят по-голямата част от водачите по празниците”, обясни Ромео Ценков.
Според транспортния министър Александър Цветков ограничаването на цените ще сложи край на копърките.
"Всички, които в момента возят на спекулативно високи цени, разбира се, че не са доволни. Тя е обаче в интерес на гражданите и на бранша, който вози на коректни цени и коректни към своите клиенти. Няма да могат да возят на договорки, защото имат касови апарати, които са пломбирани”, категоричен е министър Цветков.
Опитахме се да потърсим мнението и на шофьорите, които возят на космически, или не чак толкова високи цени, но те не пожелаха да говорят. Според Министерство на транспорта
такситата със спекулативни цени са около 1000 в цялата страна
По данни на бранша в България има около 30 000 таксита, като близо 7000 са в София. Представителите на големите фирми в столицата, които единствено бяха поканени на разговори по новите изисквания от министър Александър Цветков заявиха, че подкрепят законовите промени и, че в Европейския съюз лимитирането на цените е позната практика.
"След като отклонението е толкова голямо - 8-10 лв. и става все по-масово - трябва да бъде наложено ограничение”, смята Румен Крумов, председател на Националния съюз на превозвачите.
Браншът и министерството обсъждат също и методика за междуселищни таксиметрови превози, превози на фиксирани тарифи - примерно от хотел в центъра на София до летището за 15-20 лева, както и въвеждането на стандарт за качество в такситата, който ще бъде препоръчителен.
Министър Цветков съобщи, че след като влезе в сила пределната цена - на Летище София ще бъдат допускани всички фирми, а не както е сега само две компании с договор.
От бранша вече са намерили вратичка в пресните промени на закона
Някои от фирмите възнамеряват да започнат да возят на време, а не на километър. А за превоз на време таван няма. И така е много вероятно след няколко месеца да се появят тарифи примерно 60 стотинки на минута, или дори 20 стотинки за 10 секунди, примерно.
Тогава законовите промени, предложени от транспортното министерство, "ще увиснат”. Защото в текста на нормативния акт се казва, че "Общинските съвети определят максимални цени за таксиметров превоз на пътници за един километър пробег... ". А такситата, които ще таксуват за период - което е напълно допустимо, няма да имат въобще подобна тарифа - за километър. Дори някои от компаниите, които и сега возят на нормални цени, също работят по въпроса за въвеждане на новото ценообразуване.