
У нас няма технически комисии и обучителни курсове за мотоделтапланери, а условията на които трябва да отговарят собствениците на въздухоплавателните средства са почти непосилни за изпълнение. От Асоциацията за лека авиация искат спешни законови промени, за да се намалят инцидентите като вчерашния край Севлиево, при който загинаха двама души.
Трагичният случай е вторият подобен инцидент за година и половина, при който има жертви. Оказва се, че у нас няма норми за летателна годност на мотоделтапланери, както и структура, която да определя техническата им годност.
"Трябва да се предвидят занапред правила за проверка на мотоделтапланерите - първоначална инициираща и последваща във времето, за да се намали вероятността от такива авиационни събития във времето. От март 2008 година до днес са загинали четирима мотоделтапланеристи основно поради техническа неизправност", обяснява синхрон Момчил Атанасов.
В Българската асоциация на леката авиация членуват 150 души, сред тях е бил и загиналият вчера опитен пилот Пенчо Еленков. Заради непосилните за изпълнение условия обаче 95% от машините не са регистрирани.
"Има някакъв закон, който е неизпълним обаче. Не може малкият летателен апарат да се сравнява с големия Боинг и смятам, че не е редно това. Има някакъв закон, който собствениците на тези летателни апарати не биха могли да изпълнят. Така че този закон трябва да бъде изпълним", смята Иво Недков.
От асоциацията искат пълен регистър на летателните площадки и въздухоплавателните средства до 750 килограма.
"Това не е автомобил, за да слезеш и да спреш след повреда, това няма слизане. Слизането, ето вчера видяхте, е фатално. Затова всичко трябва да е изрядно и когато излети човекът, максимално ние да сме положили усилия той да бъде сигурен в себе си и в машината. Горе помощ няма отникъде", казва Кирил Кирилов.
Въпреки това, авиационни произшествия със свръхлеки въздухоплавателни средства стават много по-рядко отколкото в сравнение с автомобилните катастрофи, които са ежедневие.