
Най-засегнат от кризата е секторът на строителството. Там само за последния месец близо 3 500 човека са останали без работа. Данните са на Агенцията по заетостта. От Камарата на строителите пък очакват тежки месеци за строителния сектор. Още по темата от Станислава Младенова и оператора Любо Тасев.
Зимата ще е тежка и до април няма да има раздвижване в сектора, смятат от Камарата на строителите.
"Очакванията са, че близо 100 000 души ще бъдат регистрирани като безработни", каза инж. Светослав Глосов от Камарата на строителите в България.
Липсата на пари се отразява пряко върху заплатите на работниците. Такъв е проблемът и на няколко шофьори на самосвал. Фирмата в която работят е една от големите в сектора - работи по строежа на метрото. Не са получавали заплати от юли.
"А обещаха за учениците да ни дадат по 500 лева, за да тръгнат на училище. И тогава не ни дадоха. И въобще не ни дадоха пари повече. Ами, ние тук три седмици без да се приберем как караме без пари", пита Иван Киряков.
Мъжете са уволнени след като отказали да работят докато не си получат заплатите. Друг мотив е и физическата умора. Средно на ден им се събирали по 15 часа работа. Нареждали им да не слагат електронните карти на тахографите, които отчитат времето на шофиране.
"По цял свят шофьорите имат определен брой часове, които карат и след това почиват. Трябва да караме четири часа и след това един да почиваме", обяснява Петър Колчев.
"С колегата се подигравахме, че трябва някой за вземе да пее, че ще заспим. Защото ни се приспива, то 24 дена беше нон-стоп. Вие просто не ни разбирате, че и ние имаме нужда от почивка", казва Иван Киряков.
Управителят на фирмата твърди, че шофьорите умишлено го саботират.
"Получих уведомление, че част от шофьорите, които работят в София искат да напускат. Мотивите им са, че не са били обръщани, сменявани да работят в техния регион като това не е възможно. Работата свърши, работата се премести в столицата", каза Иван Стойчев.
От фирмата са категорични, че тахографите са поставени от производителите на камионите и не могат да се махат. Въпреки това Петър има акт за шофиране без почивка.
"Това не е вярно. Заплатите те ще си ги получат. Те не са заплати, една заплата е. Такава е политиката на фирмата - винаги държим служителите с една заплата назад, за да можем да осъществяваме контрол", каза още собственикът на фирмата.
Държавата спешно трябва да вземе мерки срещу кризата в строителството, поискаха от Камарата на строителите. Според тях първото нещо, което трябва да се направи е държавата да изплати задълженията си към строителния сектор.
Първата трудова борса за онлайн заетост у нас вече работи активно в интернет пространството. Новият сайт предлага възможност на жените в майчинство, на хора с двигателни или други здравословни проблеми, на специалисти, които търсят втора работа или на хора със свободни професии да работят чрез личния си компютър и интернет от дома си.