Лекари и пациенти оценяват информираността на пациента като изключително важна за резултата от лечението. Това сочи проучване на научния център "Психология и здраве", извършено заедно с Асоциацията на пациентите с онкологични заболявания и приятели. Проучването бе представено на пресконференция в БТА.

Целта на изследването е да се сравни позицията на медицинските специалисти и пациентите, да се анализират очакванията и нагласите им и да се предложат конкретни стъпки за промяна и подобряване на диалога.

Проучването е направено сред 135 медицински специалисти и 105 пациенти в страната. Според него повече от една трета от пациентите не успяват да разберат предоставената им информация и това се отразява на лечението им.

Изследването показва, че в процеса на вземане на решение за лечение, диалогичността е нарушена и все още преобладава авторитарният модел, в който мнението на пациента няма съществено значение.

Повече от една трета от участвалите пациенти или не могат да преценят дали мнението им е важно за техния лекар, или смятат, че не е. Медицинските специалисти се чувстват уважавани от пациентите, но не малко от пациентите не чувстват уважението на своите лекари, сочи още изследването.

Най-голямо е разминаването в мнението на двете групи при отговора на въпрос за ролята на финансовото състояние на пациента за качеството на предлаганото лечение. Според 80 на сто от лекарите това няма значение, а според 70 на сто от пациентите финансовото състояние има значение за качеството на предлаганото лечение.

Сред препоръките от направеното изследване е да се въведат образователни модули за подобряване на комуникативните умения на медицинските специалисти и да се разработят информационни пакети и програми.

 
Грижа за здравето

Спортните събития от деня

Гледай bTV на живо

Времето