"Положението в БДЖ е драматично. До ситуацията не е стигнало, защото държавната субсидия е изхарчена авансово, което според мен е умишлено дестабилизиране на железницата в момента". Това казав студиото на "Тази сутрин" министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Александър Цветков.

Цветков окачестви изхарчването на субсидията като предизборно и следизборно дестабилизиране. По думите му, ситуацията е резултат от дългове, трупани години наред, неразплащане и източване на предприятието. Той заяви, че на сегашното ръководство са оставени дългове в размер на над 100 млн. лева по кредити и облигационни заеми.

По думите му само до края на тази година има над 40 млн. лева, задълженията към доставчици са над 150 млн. само за БДЖ. Това е причината хората да не могат да си получат заплатите навреме, заяви министърът. Той каза, че напълно подкрепя желанието им и правото им на протест, но този протест трябва да е ясно насочен към тези, които са довели железницата до сегашното състояние.

По думите на Цветков това са именно бившият изпълнителен директор на БДЖ Христо Монов и бившият транспортен миистър Петър Мутафчиев, които според него умишлено са утвърдили годишното разпределение на субсидията авансово преди изборите. "Много пъти се повдига въпросът за сделки с вагони", заяви Цветков и допълни, че когато трябва да се продават вагони, се продават нови вагони на таен търг на една фирма за цена около 30 хил. евро на вагон. Когато се купуват вагони, се купуват по-стари вагони на цена 550 хил. евро за един, обясни той.

На въпрос това не е ли организирана престъпна мрежа транспортният министър заяви, че това е чиста кражба и допълни, че всички материали са предадени на прокуратурата. На въпрос колко сигнала са подадени в прокуратурата, Александър Цветков отговори, че целия одитен ресурс на министерството е впрегнат и до момента са готови и предадени на прокуратурата четири доклада със сериозни нарушения.

"Сигналите в тях са за вагоните в БДЖ, за скандалната сделка за летище Търговище, където бяха продадени имоти за 400 хил. лева, чиито реална цена бе 1,4 млн. лева. Другия сигнал е за Пристанище Бургас, което е систематично източвано с договори без обществени поръчки и завишени цени. За самолетите също има сигнали - съвсем откровени нарушения във връзка с провеждането на процедурите и доставките на самолети", каза министърът.

И още един доклад е изпратен във връзка с кораба "Перун", единственият кораб за морско спасяване, който неправомерно е предоставен на частни фирми, които са го съсипали. Цветков категорично заяви, че нещата тук са станали съвсем целенасочени. Транспортният министър отново заяви, че работниците в БДЖ трябва да бъдат спокойни, че заплатите ще бъдат изплатени в пълен размер. От следващата година той гарантира, че няма да бъде разпределена субсидията неравномерно и няма да има закъснения на плащания.

 

Спортните събития от деня

Филмите на bTV

Гледай bTV на живо

Времето