Всички българи от екипажа на "Коста Конкордия" са вече при семействата си.

Точно 7 дни след трагедията с италианския лайнер сънародниците ни са добре и разказват какво са преживели.

Въпреки че са спасили стотици хора, моряците не се чувстват герои. След сигнала за евакуация всички пътници се отправили към спасителните лодки. Всеки от българите е отговарял за определен брой пасажери.

Петимата от екипажа – Георги Стоев, Христо Христов, Камен Пеев, Петър Петров и Николай Вачев – разказаха от първо лице пред медиите какво се е случило във фаталната нощ на 13 януари. Всички обаче отрекоха да е имало паника на борда. Обясниха, че всеки от екипажа е вършил стриктно задължението си при обявяването на тревога.

"Не мисля, че имаше хаос и паника между тях. Все пак едно успокоение за тях беше, че кораба е близо до брега. И не мисля, че имаше хаос между тях," каза Камен Пеев.

"Усетихме, че корабът се наклони. Видимо се отклони от хоризонталното положение на палубата и тогава разбрахме, че нещо се случва," сподели Петър Петров.

"Капацитетът на лодките е 150 човека. Корабът не беше пълен, всеки си има определено място, а в нашата лодка имаше 120 човека," обясни Георги Стоев.

"В следствие на наклоняването на кораба имаше проблем с лодките от високия борд. Те вече почнаха да опират в палубата и не можеха да се приспуснат. Имаше достатъчно спасителни средства. Част от лодките се връщаха за да приберат други хора. Т.е. имаше един оборот. Част от лодките се връщаха за да дебаркират още хора," добави Петров.  

Всеки от нашите сънародници е участвал активно в спасяването на пасажерите.  За себе си моряците говориха най-накрая. Всеки от тях е преживял своя Титаник, но никой не мисли да се отказва от професията си.

Междувременно стана ясно, че "Коста Конкордия" е на път да потъне изцяло.

Италианските власти съобщиха, че снощи корпусът на лайнера отново се е поместил и издирвателната операция е била прекратена за неопределено време.

Специалните служби водят спешни съвещания какви действия да предприемат. Смята се, че "Коста Конкордия" се държи на подводни скали, но може да се плъзне по тях и да потъне изцяло. Тогава изваждането на телата, а и на самия кораб ще стане невъзможно. Роля за това може да изиграе както тежестта на кораба, така и очакваното морско вълнение.

Лайнерът има 17 палуби и издирването на изчезналите пътници и членове на екипажа е изключително трудно дори в момента.

Има и нови разкрития около фаталната нощ на корабокрушението

Оказва се, че първият сигнал за евакуация на пътниците е подаден час и половина след като лайнерът се натъква на скалите.

Екипажът на "Коста Конкордия" е скрил мащабите на катастрофата - от публикувана разшифровка на първия радиоконтакт между бреговите власти и екипажа, след като корабът се ударил в скалата, става ясно, че около 30 минути след сблъсъка екипажът уверявал бреговата служба, че всичко е наред.

На звуковия запис се чува въпрос на бреговата администрация, която е получила информация от пътници за силен удар и че им е било наредено да сложат спасителни жилетки.

Единственото, което било станало, според екипажа, било, че угаснал токът. Скоро след този разговор корабът се наклонил и около 4 200 души са били евакуирани.