
Всяко десето дете в Европа е хиперактивно. Според някои специалисти, тези данни важат и за България.
Ето какво трябва да знаят родителите на тези "неудържими деца", в навечерието на новата учебна година.
Тази есен Александър ще бъде 3-ти клас. Интелигентен, импулсивен, неудържим. Често му е скучно в час, разваля дисциплината, понякога се ядосва, не може да се концентрира.
Споделя, че очаква с нетърпение училище, но най-много харесва междучасията.
Преди около година на Александър е поставена диагноза хиперактивност и дефицит на вниманието.
"Иска бързо да стане, веднага. И от това бързане не може да се изразява, тече му мисълта по-бързо от говора, става по нервен агресивен", обяснява майка му Людмила Стаменова.
Тези отклонения от нормата забелязва и учителката на Сашко - Татяна Цветкова.
"Не е само той, имам 3-4- деца в класа", казва тя.
Педагозите казват, че не са достатъчно подготвени за среща с деца с такъв проблем
Около 10% от децата на България са като Сашко - страдат от хиперактивност или дефицит на вниманието. Симптомите не се установяват лесно, а когато попадне такова дете на неподготвен педагог, проблемът може да се задълбочи.
"Последствията могат да бъдат следните - търси веднага поле за изява в бандичката в махалата, асоциално поведение", казва д-р Виолета Боянова - доцент по неврология и речева терапия. И допълва:
"Те посягат към наркотиците, те знаят, че могат, но не са признати, те са черната овца на всеки клас".
Децата, които страдат от хиперактивност и дефицит на вниманието, често имат проблеми с говора, трудно се научават да четат и пишат, развиват чувство за малоценност, вина пред родителите и стават агресивни.
Почти при всички случаи намесата на специалист е давала положителен ефект.