Защо хранителните добавки се рекламират по подвеждащ и лъжлив начин и кой трябва да санкционира подобни злоупотреби от страна на производителите и вносителите им? Тази тема повдигна гост водещият на "Тази сутрин" Петьо Блъсков по повод зачестилите реклами на подобни скъпи продукти за отслабване, подобряване на зрението, тонизиране на мозъка, които били ползвани и известни имена от шоубизнеса. Макар и звездите може би никога да не са опитвали медикаментите.
"Ако тези продукти можеха да лекуват, те щяха да бъдат регистрирани като лекарствени средства (...) Природата на хранителната добавка предполага едно обогатяване на диетата, намаляване на риска от хранителни дефицити, без да се претендира, че добавката замества разнообразното и пълноценно хранене", каза в студиото проф. д-р Стефка Петрова, национален консултант по хранене.
"Разчита се на наивността и лековерието на българския потребител. Ние още не сме научени да приемаме критично рекламата (...) И тъй като проблемите на свръхтеглото и затлъстяването наистина са сериозни и всеобщи, и тъй като поначало българинът предпочита да използва природни продукти", добави тя.
"Има система, която е отговорна за контрола на тези продукти. Ние нямаме регистрационен, разрешителен режим, както в другите страни. Единственото изискване към нашите производители и вносители е да съобщят на съответния РИОКОЗ, където е регистрирана фирмата, че се пуска такъв и такъв продукт, да му се представи етикетът на български (...) Съответният РИОКОЗ е задължен да извършва текущ контрол", каза още проф. Петрова.
"Нашата норма съответства на европейската, но там има много по-голям капацитет за контрол на тези продукти (...) Контролът се осъществява не само върху етикета, а върху рекламата и представянето на продукта", обясни тя.
"РИОКОЗ би трябвало да санкционира не само неадекватния етикет, но и рекламата", коментира консултантът по хранене.
В заключение Петьо Блъсков призова здравния министър д-р Божидар Нанев ведомството му да инициира проверка за затягане на контрола върху тези лъжливи продукти, които подвеждат българския потребител.