Девети ден България без влакове. Стачката и преговорите в БДЖ продължават и днес. Междувременно в Берлин транспортният министър Ивайло Московски успя да договори около половината от забавения дълг да бъде разсрочен. Дружеството обаче може да загуби 25 от най-новите си влакове, ако до края на месеца компанията не изплати останалите 15 милиона евро.

От преговорите днес се очакваше плащанията по заема от германската кредитна институция KfW да бъдат прехвърлени за началото на следващата година.

„Водихме много откровен разговор. Ние двамата се опитваме да решим проблема и аз вярвам, че ще успеем”, коментира Eрнст Бургбахер, зам.-министър на икономиката на Федералната република.

Въпреки чутите аргументи, обаче, в Берлин не се случи най-добрият сценарий.

„Колегите от немското министерство ми обясниха, че няма как да се направи по-голяма отсрочка, защото това рефлектира върху немския бюджет, т. е. от него трябва да се направят тези плащания. Плащанията до края на годината трябва да са 24 млн. евро, постигнахме компромис сумата да е между 10 и 15, но не отстъпват от искането сумите да постъпят до края на годината”, каза министър Ивайло Московски.

Ако до края на годината 15-те милиона евро не бъдат преведени, БДЖ е заплашена да изгуби половината от най-новите си влакове. Българската страна разчиташе изцяло на политическо решение. Германия обаче показа, че малък компромис е възможен, но в крайна сметка сиренето е с пари.

Тази сутрин транспортният министър каза, че ще обсъди с колегата си Симеон Дянков  възможността плащанията да бъдат с пари от бюджета.

Отговорът не закъсня:

„БДЖ трябва да мисли откъде да извади тези пари. Ние нямаме правна форма да дадем тези пари”, каза финансовият министър.

БДЖ е на загуба и не може да осигури никакви суми за погасяване на дълга, ако не спре другите си плащания, включително и даването на заплати, каза изпълнителният директор на компанията.

Йордан Недев каза, че никой не може да помогне и ако бъде изправен пред избора заплати или мотриси, няма да има друг ход, освен да избере мотрисите.

Преговорите в БДЖ продължават утре по въпроса ще могат ли синдикатите да влияят на решенията на управителите да уволняват и да съкращават. За сега е ясно, че до юни 2012 г. доходите на железничарите няма да бъдат намалявани.