Парламентът излезе с нови идеи за икономии. Депутатите ще пестят от командировки, заплати и разходи за автомобили. Днес се чуха първите предложения. Утре парламентарните групи окончателно ще решат откъде колко ще се реже. Конкретните пера все още не са окончателно уточнени, обобщава репортерът ни Марина Цекова.

Засега е ясно, че 8 милиона ще бъдат спестени от фонд „Работна заплата”. Днес никой не отговори това дали означава съкратени щатни брой. Засега се говори само за командировки на администрацията и за възнагражденията им за работа в почивни дни.

Три варианта за съкращаване разходите на автопарка на парламента обсъждат
управляващите. Трите възможности са част от возилата да се бракуват, да се дарят на друга институция или да се продадат на търг, като процедурата по последния вариант била изключително тромава. Не е изключено да се стигне и до решение за ограничаване на използването на автомобилите, без да се продават.

Какви са мненията в парламента за старите депутатски коли?

Народното събрание разполага общо с 116 автомобила, които за първото тримесечие на годината са навъртели почти 554 хиляди километра. Около 30 14-годишни мерцедеса „S„ класа ще бъдат обявени за разпродажба.

„Трябва да се продадат, защото ако гледаме и европейските практики, не се използват толкова стари автомобили, на толкова километри, съгласете се, че наистина става дума и за сигурността на депутатите. Искаме да дадем пример НС затова как трябва институциите да работят в криза”, каза Красимир Велчев, ГЕРБ.

Според съпредседателя на Синята коалиция Мартин Димитров, от самата продажба приходите няма да бъдат големи, проблемът е от самите ремонти, те са много разточителни.

Ивелин Николов от левицата каза, че до сега не е ползвал парламентарна кола. „Разбрах, че са много амортизирани, въобще цялата история е несериозна. Никой по света не се е борил с кризата, като си е продал старите вещи”, каза Николов.

Може би скоро ще се наложи депутатите да пътуват с частните си автомобили из страната за среща с избирателите. Един от начините за пестене е депутатът да се качва на служебна кола само в делничен ден.

„И там ли трябва да ходим с колело? Това според мен не бива да се допуска, защото хората, които са избирали тези народни представители искат да бъдат при тях, да им  представят своите проблеми -това е нещо съвсем задължително”, коментира лидерът на БСП Сергей Станишев.

Чакаме и премиера, каза да ходим с колела сега го чакаме да ни каже и каква марка да си купим, добави Мартин Димитров.

Изводът на депутатите е, че ако всички институции пестят като парламента, дефицитът щял да бъде по-малък.

Колко пари биха влезли в касата на парламента от продажбата на тези стари коли?

Според цените на пазара на стари автомобили, един подобен мерцедес от 1996 година струва между 5 и 7 хиляди лева, т.е. за около 30 автомобила, парламентът ще получи около 180 хиляди лева. Спестеното, обаче ще дойде най-вече от поддръжката на старите мерцедеси.

Според собствениците на автокъщи Народното събрание ще получи не повече от 150 хиляди лева за стария си автопарк. Освен това, както каза и ти поддръжката е скъпа и точно заради това подобни коли не се търсят.