И това правителство, и това управление започна с разплитането за пореден път на един казус, казусът за досиетата. Едно от малкото безспорни неща, което тази власт, която си отиде, остави на общество, е, че беше първата, която се зае да направи и направи закон, който позволява наистина пълния и безпристрастен прочит на досиетата на Държавна сигурност в България, коментира водещият Николай Бареков.

Поводът за разговора му с са бившия шеф на комисията за отваряне на досиетата Методи Андреев и настоящия Евтим Костадинов стана разгорещилият се дебат около личността и правото на един българин като Божидар Димитров да бъде министър. И, второто, неочакваната лустрация, която наложи този парламент, забранявайки на служители на службите в миналото да заемат ключови постове в рамките на парламента.

"Това, което се случва, явно говори, че комисията продължава да си върши своята работа и това, което правим, следвайки стриктно закона, смятам, че е най-добре да се отрази и от политиците, и това се прави", коментира председателят на комисията по досиетата Евтим Костадинов. По думите му този закон, по който работи комисията дава една много по-голяма възможност за прочит на тези досиета.

Документите на бившите служби на ДС са открити

Те са достъпни особено за тези, за публичните личности, които комисията е обявила към настоящия момент в публичното пространство, а това е задължение на комисията да установява и обявява в публичното пространство, са много по-достъпни, каза Костадинов. Много от медиите са поискали да се запознаят с документи на публични личности заради случая с Божидар Димитров.

Може ли да се направи нещо повече?
   
Костадинов каза, че споделя желанието на Бойко Борисов да бъдат прочетени архивите на Държавна сигурност до край.

"Всички членове на комисията правим всичко възможно да направим колкото се може много по-регулиран достъпа до тези документи. Говоря за регулиран достъп, защото все пак има неща, които трябва да се спазят като процедура. И пак искам да подчертая, че тези документи в оригинален прочит всеки може да ги прочете", посочи Костадинов.

След промени в закона обаче публичните лица, които са заемали ръководни постове преди 2006 г., не се разглеждат. Според Константинов трябва да се преразгледа и така наречения параграф 12, според който хората, заемали длъжности началник отдел и сектор във военна информация и в националната разузнавателна служба, също не подлежат на обявяване. Председателят на комисията по досиетата обаче беше категоричен, че към настоящия момент комисията не се позовава на този параграф 12 и всъщност няма публични личности прикрити зад този текст на закона.

Според Методи Андреев, лустрацията, наложена в НС, не е неочаквана

Вечерта на изборите, когато вече премиерът Борисов, направи нещо, което никой премиер досега не е правил. Той посвети победата на ГЕРБ на убития от комунистите свой дядо. Значи, този изключително сериозен морален ангажимент означава едно - че това управление може да е всякакво, може да е да кажем антикорупционно, може да е битка с ефектите на кризата, но фундаментът на това управление ще бъде всъщност на тази база - хората, които по някакъв начин са допринесли за това определени български граждани в един период от време да бъдат засягани по различен начин, тези хора трябва по някакъв начин да почувстват тежестта на тази отговорност, която те тогава са носили пряко правата на човека”, каза Андреев.

Този морален ангажимент, който премиерът пое, следва оттук нататък много последователни действия


Първото, което той каза, че ще поръча на парламента да се разтворят всички досиета. Как го възприемам това? Това не го възприемам като нов закон, това го възприемам като утвърждаване на направеното до момента, ускоряване дейността на комисията, увеличаване на нейните правомощия.

Възможно ли е сега едни да са намеренията, друг да е резултатът?
    
Ако искат след осем години да имат същия успех като царя, нека по този начин да постъпят. Значи, нека да бъдем ясни и точни - първият закон, който беше направен по времето на ОДС, имаше доста несъвършенства. Този, който ние поправихме, той не беше нов закон, той беше поправен закон, в него ние имахме също доста несъвършенства по ограничителните решения на Конституционния съд. След като царят, подчертавам, Симеон Сакскобургготски е лицето, което политически нареди комисията и законът да бъдат спрени, точно когато трябваше да обявяваме банкерите. Най-вероятно има сериозни спонсори там”, каза Андреев.

Сегашният закон е завоевание на европейската будна гражданска съвест

С натиск от Европа предишното управление направи един добър закон, това е истината, един добър закон. Има ли факти, че от 1997-2001 г. е имало опити за прикриването на агенти на ДС?

"Четейки закона, който беше направен 1997 г., имаше един много странен текст, един член, не помните ли, 13-и ли беше, кой беше, дето казваше, този текст казваше, че ако едно лице трябва да бъде обявявано или проверявано като публична длъжност, но в момента заема някакъв пост или примерно сътрудничи на съвременна българска служба, то няма да бъде обявявано. Чувал съм от хора, свързани със службите, че имало доста голям наплив от лица, които са ходили да се реактивират, без да има повод за това", каза Андреев.

Има ли добри и лоши ченгета?

Не може да се стигне до една действителна преценка на база документи, не на база приказки, а на база документи. Именно затова се взема и становището в крайна сметка, за да се и прекрати политическият рекет, само на база, както се казва, картонче или регистрация в регистрационния дневник, каза Евтим Костадинов.

Комисията дори в чл.29 има задължението императивно да направи своeто обявление, т.е. да установи и обяви принадлежност. Именно с това се целеше преди всичко да се прекрати този политически рекет, размахването на документите, а се предостави на обществото, т.е. то да бъде съдникът или, както се казва, изследователите, журналистите, ако щете, и гражданите, да дойдат да прочетат, сами да изградят своето мнение, а не някой да го натрапва, коментира председателят на комисията.

Трябва ли да има тогава лустрация?


В този закон има такава даже и в момента действаща възможност. Така нареченият чл.27 от настоящия закон, по който работи комисията, дава възможност на представители на политически партии, на коалиции, на организации, ако щете на законодателната, изпълнителната, съдебната, на професионални, синдикални и други организации, да направят своята предварителна проверка. Какво цели тази предварителна проверка? Естествено цели вътре да се запознаят както със, нали, тези членове били ли, не са ли били съпричастни към бившите служби на Държавна сигурност, както и да вземат и своето съответно решение, обясни Костадинов. По думите му това, което се случи в началото на сформирането на 41-ия парламент, е една положителна стъпка в тая насока - спазването на тази процедура. Единствено Политическа партия ГЕРБ направи една пълна, цялостна, много прилежна проверка предварителна на своите кандидати. Запозна се зключително изцяло със своите документи и съответно зае съответната позиция. Виждате, че тя не избяга и от отговорността да приеме тази, този правилник, нов правилник за работата на парламента, т.е. отговорността е голяма.

В България има Закон за осъждане на комунизма, този закон не е махнат, той съществува. Лустрацията не е репресия, лустрацията е превантивен закон. Това означава осветляване на кандидат за някаква длъжност.

Лустрацията може да се превърне в основен антикорупционен закон за държавата

Защото зависимостите от бившата Държавна сигурност са класически зависимости. Факт е, но ти като знаеш истината за един човек вече, той не изпада в зависимост, каза Методи Анреев.

Какви ще са моралните последствия от решението на СДС и ДСБ да подкрепят Божидар Димитров за министър в кабинета на Бойко Борисов?

Няма добри и лоши

Значи, всеки, който е работил за Държавна сигурност, е извлякъл най-малкото за себе си някаква полза. Примерно случаят с Божидар Димитров, още когато бях председател, казах, че, поне това, което съм чел, той не е писал доноси. Но много други историци по това време не са могли да ходят във Ватикана, Божидар е можел”, каза Андреев. По думите му Синята коалиция не прави компромис със своите разбирания, а политически компромис по отношение на постигане на техните цели.

Защото за един Божидар Димитров, да отидем в опозиция заедно с БСП и ДПС щеше да е жалко

Това мнозинство, което се оформи тук, в основата си е мнозинство на ЕНП. В крайна сметка един Божидар Димитров е един казус, който една политическа сила, ако не може да превъзмогне, тя се превръща в ортодоксална политическа сила, а ортодоксални политически сили никъде по света не са на уважение, каза Андреев.

Това по думите му е малък компромис, за да може сините да предложат и тяхното виждане в политиката, въпросът за лустрацията, "въпросът за една стабилна законодателна основа, даже антикорупционна, за операция "Чисти ръце" в държавния сектор".

Костадинов съобщи, че в понеделник комисията ще заседава и това е дългоочаквания момент, в крайна сметка, комисията да вземе решение по документите, които съществуват налични. Проверявани са около 2200 журналисти и тенденцията над 5%. Проверявани са журналисти само от електронните медии.

Повече за новия кабинет вж. на Izbori.btv.bg