Асоциацията на българските радио и телевизионни оператори, в която влизат всички големи частни електронни медии в България иска да спре излъчването на реклами по държавната телевизия, тъй като тя получава и бюджетна субсидия, което нарушава конкуренцията на пазара.
"Не е въпрос в чисто егоистичния интерес на частните телевизии. За да има нормална конкурентна среда, за да е защитен обществения интерес, считаме, че една публична телевизия не би следвало да се намесва на рекламния пазар”, заяви Яна Иванова.
Масовата практика в Европейския съюз е обществените телевизии да се финансират или само от бюджета, или само от реклама. В по-честият случай реклами има само в търговските телевизии. Тази практика се прилага в редица големи европейски страни. А там, където държавната медия участва на рекламния пазар, държавата не дава нито една стотинка.
"Когато стартираме на едната линия в началото на годината на рекламния пазар bTV и Нова стартират наравно, а БНТ стартира със 60 милиона преднина. Това е дълбоко несправедливо и затова искаме тези европейски норми да бъдат вписани в новия закон”, каза Силва Зурлева.
"В повечето държави финансирането е смесено, наистина. Там където се премахва рекламите, дори и в един оператор, като ББС трябва да дефинираме от къде искаме БНТ да остане без реклами, ако вървим в тази пътека, което за мен не е добре”, коментира Вяра Анкова.
Ако няма реклами, БНТ ще иска повече бюджетни пари, или такси за зрителите. Последното обаче е трудно приложимо, според медийните експерти.
