Водещ: За да няма повече спекулации, понеже днес има различни информации, какво се случи вчера на тези преговори, докъде, на какъв етап са те?
И. Костов: Ами, постигнато беше съгласие да се създаде. . . по-скоро към групата, която работи по въпроса за организацията, структурата и дейността на Народното събрание да се присъединят представители на "Синята коалиция", където те отиват с предложението да се направи конкурс и да се премахне гласуването с чужди карти, защото сега вече има технически възможности за това. Второ, да се санкционира строго политическото номадство.
Водещ: Ходенето от една парламентарна група в друга.
И. Костов: Точно така. Трето, да бъдат намалени значително разходите на парламента, за да се даде пример на всички останали институции, като се намали броят на парламентарните комисии, като се разгледа и рационализира щатът, като се премахнат личните автомобили примерно на председателите на комисиите, които са с лични шофьори, които са 25-26.
Водещ: Екстрите на властта, както ги знаят хората.
И. Костов: Да. И с това специално искане три комисии да бъдат изградени на паритетен принцип и ръководството им да се поеме от партии, които не са в управляващото мнозинство. Това е комисията за противодействие на корупцията, комисията за европейска интеграция и еврофондовете, вероятно подкомисия вътре в нея, защото приоритетът намаляване броя на комисии е по-висок, отколкото останалото, и комисията за контрол върху ДАНС. По това беше постигнато. . . не, по въпроса от този кръг . . .
Водещ: Това ваши предложения са или. . .
И. Костов: Да, това са наши предложения.
Водещ: Но не са още приети от ГЕРБ, сега тепърва ще ги дискутират.
И. Костов: Ами, така преценихме, че има почва те да бъдат приети, но това е, което очакват всички хора от Народното събрание. Следващият въпрос е организацията и структурата, структурата и съставът на Министерския съвет, разбира се. Защото предстои да се реши тази задача. Тук, разбира се, трябва да бъде съкратен според нас броят на министерствата, трябва да се върнем към един опростен, ефективен, защото страна, намираща се в криза, не може да си позволи да има огромен брой министри или пък по една тема да има трима министри.
Водещ: Както беше примерно темата с евроинтеграцията и еврофондовете.
И. Костов: Така. Трябва да бъдат съкратени многобройните държавни агенции, да бъдат слети, да бъдат опростени също, да бъдат изяснени функциите им и съответно прехвърлени или присъединени към други, или слети и по този начин да бъдат намалени съществено, тъй като се създадоха огромен брой институции, което срещна разбиране в ГЕРБ, тъй като и те са видели, че от 2001 година да сега държавната администрация е раздула в огромни мащаби своя щаб, както и обсъждахме вариантите за правителство. Разбира се, "Синята коалиция" не е поставяла никакви условия. Ние не сме искали това, и това, и това министерство. Има два варианта очевидно. Единият е правителство на малцинството, т.е. правителство, което ще направи ГЕРБ и което вероятно ще бъде подкрепено, и не вероятно, ще бъде подкрепено и от "Синята коалиция".
Водещ: Тоест вие бихте подкрепили такова правителство.
И. Костов: Ние го казахме още в нощта на това. . . Ние ще дадем шанс на такова правителство. Другият вариант е . . .
Водещ: Шест месеца, до първия вот на недоверие.
И. Костов: Не така. Зависи как се справят.
Водещ: Да, да, да. Имам предвид, че ще разберем истината на първия вот на недоверие.
И. Костов: Ние можем да го подкрепим. Другият вариант е самият кабинет да има коалиционен състав. Тоест в него да има, където прецени съставителят на правителството, т.е. министър-председателят, бъдещият, където прецени да покани хора и те действително да бъдат хора, с които той може да работи и да бъдат част от неговия екип. Тоест връщаме, възстановяваме ролята на българския министър-председател, която беше елиминирана след изборите 2001 година.
Водещ: Значи, не съвет на коалицията, на която вие да давате квоти, примерно от квотата на ДСБ влиза Иван, а от СДС - Драган, от БСП - Петкан. Каквото Бойко Борисов си избере.
И. Костов: Не, не, не. Няма, няма квоти, няма квоти и няма заделване на определени части от управлението на страната. Даже ако има такива министри, в техните министерства трябва да има изработена обща програма. Тоест от ГЕРБ и от "Синята коалиция", или трябва да има пълно съвпадение на изборните програми. Защото трябва да се управлява с волята на мнозинството. Сега тук чух част от предния разговор. Искам да кажа какви са положителните и какви са отрицателните неща, за да ги знаят хората, защото не им обяснихте и. . .
Водещ: И на малцинството, и на коалицията.
И. Костов: Да. Ви казахте - да бъдем напълно открити, нали.
Водещ: А и вие имате опит. Значи, като министър-председател вие знаете какво примерно или бихте предположили какво е да имаш правителство на малцинството и какво е да, какви компромиси да направиш в коалиционно правителство.
И. Костов: Правителство на малцинството е имало в България 1991-1992 година и то издържа 10-11 месеца и след това падна. Основната причина да не. . . така, уязвимост на кабинет на малцинството се състои в това, когато се вземат много трудни решения, непопулярни мерки, а такива ще трябва да се взимат от кабинета, винаги, ако кабинетът не е коалиционен, т.е., ако не се участва във вземането на решенията, винаги този, който стои отвън, подозира, че има по-добри решения. И неговото доверие към предлаганите решения намалява с времето. Аз мога да дам пример с управлението през 1997-2001 година. То стартира с много голяма подкрепа. Имаше реформаторско мнозинство. То издържа дълго време, даже учудващо дълго предвид тежките реформи, които се правеха, но когато започнах, навлязохме наистина в най-тежката фаза на управлението, от него започнаха да отпадат един по един подкрепящите го формации.
Водещ: Аз си го спомням това, защото. . .
И. Костов: Накрая самото мнозинство. . .
Водещ: . . . ДПС тръгна с вас . . .
И. Костов: Точно така.
Водещ: . . . и евролевицата тръгна с вас.
И. Костов: Накрая самото мнозинство ерозира, на Обединените демократични сили. От него се отделиха депутати и финиширахме с минимален брой депутати, което означава. . .
Водещ: Това беше последният месец, когато се оттегли Христо Бисеров, последните два-три месеца. . .
И. Костов: Да. Когато. . . и с него още 10 депутати. Когато се правят тежки реформи, това е проблемът на кабинет, който. . . кабинетът стапя подкрепата си в Народното събрание, защото да се вдигат ръце за непопулярни мерки в Народното събрание е изключително предизвикателство към неголеми примерно политически партии, с малко на брой депутати.
Водещ: Вие очаквате, ако първоначално малцинството, водено от ГЕРБ, стартира с подкрепата на, да речем, на сините, на РЗС и на "Атака", с минаване на времето, с взимане на непопулярни мерки това мнозинство, което го подкрепя, ще почне да оттегля подкрепата си. В един момент ще спре да гласува.
И. Костов: Не, просто за определени решения няма да се събира мнозинство, това искам да кажа. Когато решенията са особено трудни и когато останалите не знаят как са взети, с какви аргументи и с каква обосновка, се намира трудно подкрепа за тях. Това е. . .
Водещ: А плюсовете какви са, плюсовете. . . примерно, че пък няма да участва може би в излишни разговори и пазарене. Не знам, българският народ много се страхува от това, виждайки какво беше в тройната коалиция.
И. Костов: Не, то пазарене. . . при положение че няма участъци, които не са под контрола на министър-председателя, при положение че той си взима решенията, той носи цялата отговорност. Така че няма място за пазарене. Ако той не е доволен от определени ключови фигури в изпълнителната власт - министри, заместник-министри, той трябва да ги освобождава и никой няма да ги защитава, просто той ги е освободил, защото не може да работи с тях. Нали нека да се разберем, това не е пазарене, в никакъв случай. Аз знам защо е толкова чувствително българското общество. . .
Водещ: Заради тройната коалиция.
И. Костов: . . . защото осем години, осем години. . . Не, и заради предишната коалиция, пак беше така.
Водещ: Въпросът е, че вие как примерно ще гарантирате, че няма да има подобно парцелиране на постове? Да речем, ако си хареса министър-председателят ваши съпартийци, след това, примерно, иска да ги махне, вие ще имате ли нещо против?
И. Костов: Ами, той ще трябва да може да ги слага и да ги маха, той ще трябва да може да слага и маха всеки министър, разбира се, като аргументира това пред мнозинството в Народното събрание. Това не е проста за решаване задача.
Водещ: Добре. . .
И Костов: Докато кабинет, който е коалиционен по своя характер, нали, т.е. има вътре. . . без да казваме на какви места, и ето, уточнихме при какви условия, той се ползва с много сериозно доверие. Там вече участващите на практика защитават колективния кабинет с неговите решения и той е много по-устойчив. Сега, второ нещо, основата, върху която стъпи коалиционният кабинет на Симеон Сакскобургготски, беше много добра икономическа ситуация, страната вървеше нагоре, реформирана икономика, бърз растеж, спад на безработицата, нарастване на доходите. И така се изкарва лесно мандата включително ако е дефектна формулата на коалицията. Основата, върху която ще стъпи следващото управление, е рецесия, т.е. икономиката слиза надолу, това е съвършено различна ситуация, отколкото да отива нагоре. Когато слиза надолу, когато намалява заетостта и цялата икономическа активност, когато спадат доходите, да се удържа кормилото на властта по правилния път е много по-трудна ситуация. Иска се много повече напрежение, искат се много повече усилия и, разбира се, много повече гласувания срещу популистки решения. Това е голямото предизвикателство на този кабинет. И, ако сме свършили по това, има две още теми, които ние поставихме, те са много важни.
Водещ: Ще стане въпрос, само да. . .
И. Костов: Аз знам, че това е най-. . . може би трябваше да оставим накрая. . .
Водещ: Това е най-интересното, защото днес, пак ви казвам, има различна информация в медиите. Едните казват - условия, другите казват - няма условия. . .
И. Костов: Нека хората запомнят това - никой не е поставял условия за кабинети, не е сочил - искам това министерство, искам онова министерство. Това. . . може би след време българското обществено мнение ще каже - много бяха глупави от "Синята коалиция". Ето, трябваше да направят като Доган. Предупреждавам ги още сега, че ние не сме глупави, знаем този риск, но го правим, за да възстановим авторитета на държавата. Авторитетът на изпълнителната власт не може да се възстанови, ако хората видят пазарлъци още при нейното съставяне.
Водещ: То може да се възстанови само с действия, нали, то и с приказки не може да се възстанови. Хората очакват действия. Конкретният ми въпрос е. . .
И. Костов: Да де, но действията не трябва да бъдат пазарлъци.
Водещ: Тук сме съгласни.
И. Костов: Да. Нека да го запомним всички това, за да се сетим за това, което сме били убедени, че е правилно, след седем-осем месеца, когато стане много тежко. Защото вие изказахте една теза – не може ли те да опитат сами, а след това да правят коалиционен кабинет, нали така, преди. . .
Водещ: Да, но това не е моя теза, това е хипотеза, да речем. Вие сте човек, учен работник, знаете каква е разликата между теза и хипотеза. Сега, още един въпрос. . .
И. Костов: Това е идея. Това е идея. . .
Водещ: Още един въпрос.
И. Костов: Но аз мога веднага да ви кажа каква е съдбата на тази идея.
Водещ: Идея, която обаче се подлага на тестване в публичното пространство.
И. Костов: Не, не се подлага. . .
Водещ: Какво ще каже за нея Иван Костов, какво ще каже Бойко Борисов, какво ще каже Димитър Аврамов. . .
И. Костов: Да, ако питате, веднага ще ви кажа какво ще кажа.
Водещ: Питам ви и още нещо - какво би се случило, ако, да речем, коалицията не е двойна, а е тройна? Няма ли това да даде възможност на партия ГЕРБ да бъде малко по-спокойна, че все пак в един момент някой няма да й извива ръцете? И след като вие дадохте този вариант - да се бърка в банката с кадри на ДСБ, на СДС, защо пък. . .
И. Костов: Не да се бърка, не да се. . .
Водещ: Да се вземат министри оттам, нали, казвате, че нямате нищо против.
И. Костов: Да де, но това все пак. . .
Водещ: Ако ги хареса министър-председателят.
И. Костов: Да, но чухте, че казахме, че трябва да има съвпадение на политическите програми, нали, трябва да има министерска управленска програма, иначе да отиде там и да започне да бъде критикуван. . .
Водещ: Да, да, да, ако го направите. . .
И. Костов: . . . От мнозинството, защото министерството е изключително тежко и трябва да прави тежки реформи, като например Министерството на здравеопазването, колко време ще издържи този министър? Той просто ще бъде сменен след една година максимум.
Водещ: Тук въобще няма, не споря с вас. Точно вие сте абсолютно прав - трябва да има обща програма. Въпросът ми е само дали да не бъде включена и още една формация вътре, като РЗС, за "Атака" не смея, защото знаете, че има настроения все още срещу нея в Европа, но да бъде включена и още една партия на този принцип.
И. Костов: Вижте, ако говорим за. . . пак трябва да влезем в един от двата варианта. Ако говорим за кабинет на малцинството, РЗС ще подкрепи кабинета на малцинството, РЗС. . .
Водещ: Не, не, говоря за вашия вариант вече, в който ще има споразумение. . . програма и коалиция.
И. Костов: РЗС ще издържи известно време, нали, ще подкрепя, след това ще се обърне срещу това, когато види, че започва да спада обществената подкрепа, когато всички, нали, наблюдават социолозите какво казват за правителството, какво не казват, и след това ще се оттегли. Ако не е в кабинета. . .
Водещ: Право на всеки е да избяга, ако присъства на някакъв потъващ кораб.
И. Костов: Нали?
Водещ: Аз се чудя НДСВ защо стояха толкова време в тройната коалиция, ама, ето. Добре, не е ли по-добре да бъде тройна коалицията, ето това питам?
И. Костов: Нали знаете, че плъховете бягат от потъващия кораб.
Водещ: И то на шестия месец. Не ли по-добре да е тройна коалицията?
И. Костов: Не, това не е мой въпрос. Значи, това е въпрос към ГЕРБ,
нека ГЕРБ да го. . .
Водещ: За Бойко Борисов не е ли по-добре? Вие сте бил министър-председател.
И. Костов: Да влязат в коалиционен кабинет?
Водещ: Да. И РЗС, да е по-спокойно. . .
И. Костов: Нека преценят в ГЕРБ. Нека да чуят, ако искат да изслушат, ако могат. . . доколкото разбирам, там има известни напрежения, много сериозни помежду им заради. . .
Водещ: Вътре, в ГЕРБ?
И. Костов: Не, между ГЕРБ и РЗС заради изборите във Велико Търново. Ако те преодолеят тези неща. . . Аз не мога да знам какво е отвътре. Но има две много важни теми, за които е по-важно да се говори, сигурно е по-скучно, но трябва да са ясни. Първото е. . .
Водещ: И вашата прогноза, кажете, след 7-8 месеца споменахте преди малко, че ще бъде по-тежко положението.
И. Костов: Ако след 7-8 месеца се види, че стартиралият кабинет на малцинството не се справя и трябва да се прави коалиционен кабинет, тогава много по-трудно ще се намерят желаещи да участват в него. А след още 6 ще бъде почти невъзможно, защото доверието постепенно намалява. Трябва да се използва голямото доверие в момента за следните неща, ако позволите?
Водещ: Да.
И. Костов: Първо, трябва да има правителствена управленска програма. Тя трябва да е готова, забележете, до най-късно 7-8 септември и да бъде представена на Народното събрание. В нея трябва да има база за ревизия на бюджета на страната за тази година, за да може да се направят на реалистична основа бюджетът и цялата финансова политика за следващата. Трябва да има реалистична антикризисна програма, вътре в тази управленска програма. Трябва да издържи на тестовете, на проверките на професионалистите и това е по-важно от всичко останало. Дори по-важно от кабинета, защото кабинетът, ако има този инструмент, ако има такава управленска програма, през септември той ще тръгне да я прави, ще създаде обща стабилност. Защото, вижте, няма да може дълго да се задържи доверието, ако се хващат някакви бандити, нали, с фойерверки, хващаме този, хващаме онзи. Това ще трае за определено време. А реалистична икономическа платформа трябва да има правителството. Иначе, как ще върви напред? И трябва да има реализъм във финансовата политика. И трябва да каже цялата истина за завареното положение. За това има само един месец. Защото следващият бюджет, за 2010 г. трябва да се приеме до 30 октомври. Вижте, има само един месец за неговата направа. Вижте, колко са скъсени сроковете. Фактически следващото управление е в цайтнот, много силен, цайтнот. И още в нещо е в цайтнот. Ако говорим, че доверието ще е шест месеца, силно и стабилно, в тези 6 месеца и поради още една причина, трябва да се направят конституционни промени.
Водещ: Тоест вие искате това да стане в началото, пипането на конституцията?
И. Костов: Защото. . . Ще кажа защо. Първо, защото има доверие. . .
Водещ: И кажете и какви промени трябва да се направят.
И. Костов: Първо, защото има доверие. И второ, защото трябва да се отвори възможност за промяна в съдебната власт, която да я направи много ефикасна, и да се отвори възможност за избирателен кодекс, който устройва голямото мнозинство от българското общество.
Водещ: Какви са точно промените, които трябва да се направят? И това е много интересно. Там дали ще се разберете.
И. Костов: Има, има сходимост в нашите възгледи, има съвпадения в много от идеите. Трябва да преустановим купуването на гласове. Трябва да има много строги санкции. Трябва да има много строго наблюдение в периода преди изборите.
Водещ: То и по закон може да стане, не трябва конституцията да се променя.
И. Костов: Не, трябва. Трябва да се реши въпросът с двойното гражданство. . .
Водещ: Е, това вече. . .
И. Костов: . . . Въпросът за уседналостта и т.н. Много въпроси трябва да бъдат решени, просто да се отвори възможност да бъдат решени в конституцията. Това е. . .
Водещ: Прокуратурата къде я виждате като място?
И. Костов: Ние сме казали по време на предизборната кампания, че прокурорът трябва да се избира от Народното събрание и това е много важно, за да бъде отговорен пред избирателите. . .
Водещ: Тоест от изпълнителната власт, по-скоро или не, само от Народното събрание?
И. Костов: От Народното събрание.
Водещ: И остава в съдебната власт.
И. Костов: Но да бъде отговорен пред избирателите за това хваща или не хваща, обвинява ефикасно или не обвинява ефикасно бандитите. Сроковете са шест месеца за конституционна промяна, горе-долу, шест, седем, осем. И една година, защото всички казваме, до края на следващата година, до края на лятната сесия, трябва да има този избирателен закон.
Водещ: И още един въпрос, даже може би последен. Вие като министър-председател станахте известен с тоталната си саморазправа с икономическите групировки, които се опитваха, така, нелегитимно да се присламчват в управлението.
И. Костов: Чувам го за пръв път.
Водещ: Ето, казвам го.
Водещ: Признавате вече.
Водещ: Признавам го. Имаше войни, водиха се войни и т.н.
И. Костов: Чудесно.
Водещ: Уплашихте хората. Някои от тях се страхуват.
И. Костов: Някои още се страхуват.
Водещ: Ще има ли опити сега това да се случи? Общо взето, във всички правителства до момента го гледахме този филм.
И. Костов: Това е неизбежно. Война срещу сивата икономика, срещу организираната престъпност, е неизбежна. Тя просто, ако не се направи. . .
Водещ: Ама как ще се справите този път? В смисъл, как ще се противодейства на тези опити?
И. Костов: Вие, нали разбрахте досега, че аз не се справям с нищо. Аз съм един вид подкрепа. Нали така?
Водещ: Е, добре де, ама, сега няма как да ме убеди Иван Костов, че.
. .
И. Костов: Не, аз няма да се справя, моля ви се. Нали говорим за възстановяване на ролята, авторитета и отговорностите на българския министър-председател. Това е нещо изключително. . .
Водещ: Как ще се справите като отбор, питам аз?
И. Костов: . . . Важно. И нека да се направи. . .
Водещ: Защото, ако няма отбор зад себе си?
И. Костов: Нека се направи така, че да не може да се развали тази формула. Да не влезе България отново в режим на тежки политически пазарлъци и разделение на изпълнителната власт на парцели. Защото, ако се върне Доган, пак това ще стане.
Водещ: Добре, Бойко Борисов се е доказал като полицай. Той има нюх за тези работи, надушва ги бързо, пресича ги бързо. Но като отбор как ще се справите? Вие сте се доказал, но като направите отбор, как ще се противодейства на това?
И. Костов: Отбор, какво разбирате под отбор, дайте да уточним?
Водещ: Коалиция ли ще бъде, споразумение ли, но вие ще бъдете един отбор, да речем, ако това стане.
И. Костов: Добре, нека тогава да видим. . .
Водещ: Нали нямате нищо против. . .
И. Костов: Нека да видим как ще продължат преговорите.
Водещ: . . . Отборната игра.
И. Костов: Ето, по първите и най-належащи неща, които трябва да се решат буквално в началото, тези 4 кръга преговори, ние сме готови да влезем. Имаме състави, имаме водещи ги фигури. Те са известни на ГЕРБ. Подали сме абсолютно всичко, те са на ход.
Водещ: Нещата са ясни и открити, според мен, след този разговор.
И. Костов: Много ви благодаря за тази оценка, защото. . .
Водещ: Първо, че приехте тук, да ги кажете публично. Второ, че давате много опции. Как продължават преговорите само, днес, утре, всеки ден са насрочени или?
И. Костов: Нека да не навлизаме в тези подробности. ГЕРБ държат това да става конфиденциално, защото виждат в самата конфиденциалност отваряне на възможности за маневриране от тяхна страна. Нека да ги уважим, те са в трудното положение. Те ще бъдат отговорни в най-максимална степен. И за да не стигнем след време за някакви такива, оправдания, този така бил, онзи така бил, намалили възможностите да се вземат решения, нека да ги оставим. Нека да бъдем толерантни към. . . и нека уважим волята на българския избирател. Волята на българския избирател е да поемат отговорност и да започнат да решават въпросите. И нека да не се забравят три неща искаме ние, и те са най-големите неща – в България да бъде ликвидирана мафията във властта и политическата корупция на най-високите етажи, да бъде възстановено доверието на ЕС и да тръгнат отново европейските фондове. И да има реалистична антикризисна програма.
Водещ: Добре, завършваме така разговора с Иван Костов. Преговорите продължават, времето не е много, защото във вторник ще бъде свикано Народното събрание, а някъде в следващите дни ще трябва министър-председателят Бойко Борисов да представи своя кабинет. Ние ще следим отблизо коалиционните преговори. Засега те се водят само между две партии, т.е. между два субекта, ГЕРБ и "Синята коалиция".
Повече за изборите вж. на Izbori.btv.bg