Магистрала Люлин вече е факт. Пътят, дълъг 19 километра, свързва Перник и София. Така тежките задръствания при Владая и Княжево трябва да останат в миналото.
Лентата на автомагистрала "Люлин" преряза премиерът Бойко Борисов. Стойността на проекта е 148 450 000 лева. На официалната церемония по откриването присъстваха министърът на регионалното развитие и благоустройството Росен Плевнелиев, министърът по управление на средствата от Европейския съюз Томислав Дончев и Дирк Анер, който оглавява дирекция "Регионална политика" в Европейската комисия.
На кръстовището с Околовръстното, край столичния квартал "Люлин", където свършва новата магистрала, вече се образува задръстване,
стана и първата катастрофа, за радост - лека. На невралгичното място се събират пътят от квартал "Филиповци", Околовръстното шосе, пътят за Костинброд и квартал "надежда", както и пътят за "Люлин".
Магистрала "Люлин" е най-бързо построената у нас - за 4 години и 4 месеца, и единствената, която е напълно завършена.
"Усилията на много експерти, три правителства и Еврокомисията са инвестирани тук и затова има такъв резултат", заяви бивишят министър на еврофондовете Миглена Плугчиева.
Бойко Борисов посочи, че в хеликоптера на път от Видин за София е попитал Дирк Анер какво е направила Германия, за да тръгне нагоре и Анер отговорил "магистрали".
"Нека да не сме по-умни от германците, от французите", заяви Борисов.
Той апелира всички, които ще карат по магистралата, да не чупят мантинелите: "Много ви моля да не ми чупите мантинелите, защото не е останала нито една здрава мантинела в София", каза той.
Борисов каза, че от днес ТИР-овете няма да минават през София. Той е разговарял с вътрешния Министър Цветанов – от 1 юни в събота и неделя ТИР-овете да спрат да се движат по републиканската пътна мрежа. Ограничението е единствено, за да се спасят човешки животи, каза Борисов.
Той уточни още, че до 28 май е дал указания да бъдат уредени отношенията на жителите на пернишките села с турската фирма изпълнител на проекта "Мапа Дженгиз" за възстановяване на щетите от строежа. "Нека се зарадват днес на магистралата", каза Борисов.
Заради пускането на магистралата в експлоатация, правителството реши един от най-разбитите пътища в държавата - този от София през Суходол за Перник, да бъде ремонтиран основно.
Магистрала “Люлин” е дълга 19 километра и е най-сложната в България,
защото е с най-много технически съоръжения - 26 на брой, три пътни възела, три тунела, виадукти, детелини. Общата стойност на проекта е 185 милиона евро.
Разрешената скорост за движение по съоръжението ще бъде 130 километра в час, което означава, че от единия до другия й край (ако няма задръствания) ще се стига за 8-10 минути.
Историята на една магистрала
Идеята от Перник до София да има магистрала е стара колкото римските пътища, но доста по-оспорвана. Веднага щом България започна преговори с Евросъюза за финансиране на проекта, околните села въстанаха срещу строителството.
През 2004 година делата срещу строителството на магистралата продължиха. Въпреки това обаче Евросъюзът намери 120 милиона евро за нас и три години по-късно реалното строителство на пътя започна. Символичната първа копка направи тогавашният премиер Сергей Станишев.
Първоначалната цена на проекта беше минимум 140 милиона евро, но още в началото на изграждането стана ясно, че парите няма да стигнат. Въпреки това премиерът Станишев обеща строежът да приключи предсрочно.
"Нормалният срок е 2010 година, но предсрочното приключване означава края на 2009 година", заяви Рющю Динчер, управител на българския клон на турската фирма "Мапа ченгиз"
При този ангажимент турската фирма започна да работи денонощно и в събота и неделя.
За съжаление строежът взе четири жертви - трима турски работници и един български загинаха при инциденти по време на работа. За периода на строителството от главната инспекция по труда съставиха на турския изпълнител над 30 акта.
Заради важността на обекта строителството на магистрала "Люлин" е едно от най-наблюдаваните и контролирани от представителите на властта.
Това е и най-проверяваният обект от представителите на Европейския съюз