"Политиката е в купуването. Това, което се случва в момента е част от политическата игра, която се разиграва сега в държавата", коментира Йонко Иванов, председател на Управителния съвет на инструкторите по авто-мотоподготовка.
Заедно с Красимир Георгиев, председател на Асоциацията на квалифицираните автомибилисти в България (АКАБ), те бяха на гости в "Тази сутрин".
Иванов обвини шефа на Държавната автомобилна инспекция (ДАИ) Володя Киров за неправомерните назначeния на корумпирани изпитващи по места.
Заяви още, че историята с купуването на книжки в северна България е позната на институциите от две години.
"Докато има такива политически назначения, проблемът няма да се разреши", констатира Иванов.
Красимир Георгиев коментира, че двата братя изпитващи са "феодали" в раздаването на книжки в Монтана.
Един от начините да се премахнат корупционните практики е да се въведат камери в залите за изпити, но явно някой има интерес това да не се случи, коментира още Георгиев.
Предложението, което от АКАБ дават е "изпитите да излязат от държавата" и да минат под граждански контрол, контрол на експертно ниво от браншовите организации. Препитването, също така, трябва да мине на електронен носител. Третото нещо, което трябва да се направи, е да се "изчистят" некадърните изпитващи.
"По начинът, по който се изпитва сега, хората биват принуждавани да си плащат за книжки", обобщи Иванов.
От организацията уточниха, че ако до другата седмица няма резултат по исканията им, ще преминат към ефективни транспортни стачни действия.
За предисторията на проблема bTV ви разказа преди известно време в bTV Репортерите:
Години наред автоинструкторите и изпитващите държавни служители изглеждаха от един отбор. Не е тайна, че голяма част от кандидат шофьорите у нас са принуждавани да си плащат подкуп, за да получат книжка.
Поредица от журналистически разследвания за корупционните практики, арест на автомобилен инструктор и други разкрития отприщиха трупано от години напрежение между държавната автомобилна администрация и гилдията на автомобилните инструктори.
Оказа се, че те не са от един отбор.
Предтсвители на школите за шофьори скочиха като ужилени след филма на bTV "Свидетелство за корупция" и заявиха, че ролята им на посредници в корупционните схеми е отредена от служителите на ДАИ.
Инструкторите обявиха, че са жертва на корупцията. Много обучаващи се оплакаха, че тези от тях, които не водят клиенти, готови да си платят стават врагове на корумпираните държавни служители. Оттам страда бизнеса им, защото изпитващите масово късат курсистите от тези школи, които отказват да участват в схемата.
Браншовите организации на автошколите поискаха радикални промени в регламента за изпитване. Някои дори настояха държавата да даде изпитите на частна фирма.
Шефът на ДАИ Володя Киров предложи на министъра на транспорта пакет от мерки срещу корупцията.
Една от тях е да изключи инструкторите като корумпиращ фактор от процеса на изпитване.
Така вместо да потушат напрежението мерките допълнително разгневиха хората от бранша още преди да бъдат приети.
Ясно е, че промени в системата за изпитване и даване на книжки ще има. Въпросът е какви.