Според Володя Киров, директор на изпълнителна агенция “Автомобилна администрация” причините за трагедията с автобуса в четвъртък е техническа неизправност или човешка грешка, възможна е и комбинация от двете.
След направената проверка е установено, че от страна на превозвача не са спазени елементарни изисквания:
- Не е поискано разрешение за извършване на случаен превоз от регионалната дирекция на автомобилната администрация в Ямбол.
- Не са представени пътни книжки за случаен превоз.
- Няма сключен трудов договор с водача, който е бил нает няколко дни преди трагедията.
Шофьорът бил препоръчан от познати на собственика на фирмата Слав Славов. Сред изискванията за шофьорите на подобни превозни средства е периодичното изследване на психическото и физическото състояние на шофьора. Въпросния 61-годишен водач е преминал от втория път успешно това изследване през януари 2004 г. По силата на нормативната наредба три години по-късно той е трябвало да премине повторно психологическо изследване.
Оказва се, че благополучното преминаване на психотест след "определено заплащане" не е нещо невъзможно. Володя Киров разказа случай в Сливен, където преди време имали сигнал за местна психоложка, която е искала допълнителни пари за услугата. След проверката въпросната психоложка е била отстранена от работа и е било повдигнато обвинение срещу нея. Володя Киров добави, че: "винаги, когато имаме такива, сигнали никога не сме ги криели в чекмеджето и веднага са вземани мерки".
По отношение на техническата проверка на автобуса в Елхово Киров изрази своите съмнение, че "не са изключени възможности за манипулация на компютъра, който отчита резултатите от измерванията".
На въпроса логично ли е техническият преглед на автобуса да се прави не в Ямбол, а в Елхово. Киров отговори: "няма логично обяснение и аз, затова очаквам да излязат резултатите и да се види дали прегледа е бил ефективен или просто по документи".
Емил Панчев, главен секретар на Съюза на българските автомобилисти, който също участваше в разговора, добави, че "всяка седмица загиват по 20 души, а сега загинаха за една минута и това е показателно колко е дълбок проблема".
Панчев изрази своето несъгласие с Киров, защото по документите администрацията е свършила много работа, но по отношение на контрола резултатите са недостатъчни. Той спомена и за софтуерни продукти, които имитират годишни технически прегледи. Емил Панчев да де и пример с Разложко, където има към 16 000 автомобила, но в пунктовете за техническа диагностика минават към 6000 автомобила, а останалите къде минават. Явно на по лесни места.
В разговора стана дума и за разследването на Стоян Георгиев, който срещу рушвет от 500 лева получи свидетелство за управление на МПС категория А, Б, Ц, Д (има право да управлява и автобус). По този казус Киров изрази надежда, че това е изолиран случай.