В същото време ресторантьорите негодуват, че начислените им суми са непосилно високи.
Новият закон за авторските права вече е в сила и според него всички публични места, в които се пуска музика, трябва да плащат авторско право. Става въпрос за ресторанти, кафенета, барове, хотелите, магазини, дори фризьорските салони и фитнес залите.
Тарифите са заимствани от европейското право, но са съобразени с икономическата ситуация у нас, уверяват авторите на закона. Сумата ще се определя от категоризацията на заведението, т.е. колко звезди има, както и от броя на местата. Справката в таблицата за тарифиране обаче показва, че най-обикновеното и скромно заведение 1 звезда с капацитет до 50 места, трябва да заплати 284 лева на “Профон” и още толкова на “Музикаутор”.
Заведение, което разполага с 80 места, например, влиза в по-високата категория. Собственикът трябва да отдели над 1000 лева на година за авторските права на музиката, която пуска. Той гледа на тези разходи като на непосилен данък във време на криза.
"Върху процента от печалбата, който е 60-70 процента назад, вместо да ни се намалява нещо, то се увеличава", негодува Боян Костов, собственик на заведение.
Ако сте собственик може да спестите пари като станете член на браншовата си организация.
"Ние постигнахме и с Музикаутор, и с Профон едно 50% намаление за заведенията и рестораните, членуващи в браншовите организации", обяви Атанас Димитров от Асоциацията на ресторантьорите – София.
С или без отстъпките тарифите за авторски надчисления за по-големите и луксозни заведения стигат 12 000 лева. Затова организациите, които ще събират сумите, са готови на компромиси.
"Тука няма да има някакво извиване на ръце или залоупотреби. Ние ще дискутираме с тези, които ползват музиктата, за да стигнем да компромисни и приемливи за страните тарифи”, каза Ина Килева от “Профон”.
Авторските права за магазините, фитнесите, фризьорските салони ще се плащат на квадратен метър площ от помещението им. До 20 квадрата сумата е 30 лева. Под ударите на закона влизат дори такситата и маршрутките, които също дължат по 30 лева годишно, за да пускат на клиентите си дискове, радио или телевизия.
Засега собствениците на заведения не са решили дали да увеличават цените. Казват само, че и в момента сумите в менюто са на предела на възможностите на клиентите.
Извън рамките на закона и този път остават авторските права на продуктите, които се теглят от интернет. От Министерство на културата ни обясниха, че изчакват Европейската комсия да излезе с официално решение на проблема глобално и след това ние да го приложим и в нашето законодателство.