За проблема с неграмотността на децата сигнализира нашият зрител д-р Петър Беков. Той като лекуващ лекар на много от учениците в основното училище в град Ихтиман често забелязва и при по-големи ученици изключителна неграмотност. Известен му е дори случай на дете в шести клас, неспособно да напише собственото си име.
Проверка на Иван Георгиев в училището доказва неговите твърдения. Една от класните ръководителки, г-жа Вучкова, споделя, че много от децата, които постъпват в училище не разбират и не знаят български.
Въпреки това за тях се полагат специални усилия. Всички деца в нейния клас познават буквите, някои от тях могат да четат. Тя заяви, че за тези деца двуезичието е трудно. Основен проблем, водещ до това, е малкото помощ от страна на родителите.
Директорката на училището Звезделина Расолкова обясни, че усилията, свързани с децата започват да се полагат още от тяхната 6-годишна възраст. Създадени са четири подготвителни групи с цел по-добро овладяване на българския език – когато децата постъпят в първи клас да могат да разбират това, което говорят учителите. Директорката беше категорична, че няма дете в първи клас, което да не може да говори български език и да не разбира.
Звезделина Расолкова обясни, че това са деца със специални образователни потребности, чиито документи са налице, минали са през екипа за комплексно педагогическо оценяване към регионалния инспекторат София-област. Директорката уточни, че с децата работят логопед, педагогически съветник, ресурсен учител и учителката от класа или групата.