Вероятно българските моряци са добре, заяви пред bTV специалистът по Сомалия от Кралския британски институт по международни отношения Роджър Мидълтън.

Междувременно, bTV научи, че отвлеченият британски кораб се е отправил към пристанище в южната част на Сомалия и все още се движи във водите на Индийския океан. Това показват спътникови снимки, с които са били запознати българските власти.

Силите за сигурност за борба с пиратството, които патрулират в района не могат да се намесят, за да не застрашат живота на заложниците. Все още никой от похитителите не се е свързал с фирмата-собственик на кораба, но това се очаква да стане, след като той акостира и пиратите свалят заложниците на брега.

Цената на похитения кораб, както и на товара, който превозва, е от решаващо значение за размера на откупа, който евентуално ще поискат сомалийските пирати.

"Предвид това, че корабът плава под панамски флаг, ние уведомихме, поискахме от панамската администрация да ни предостави каквато и да е информация, която те биха могли да получат. Тази информация препредаваме към Външно министерство", съобщи кап. Николай Апостолов.

От външното ни министерство също не разполагат с повече информация. От офисите на фирмата-собственик и компанията-оператор в Англия и Италия отказаха да разговарят с журналисти. Сателитният телефон на борда все още е недостъпен. Сина на капитана Николай каза пред bTV, че баща му не отговаря на неговите и-мейли. Всички очакват пиратите да достигнат до пристанището си в южна Сомалия.

Междувременно, депутати от опозицията поискаха премиерът да докладва за мерките, които правителството предприема по въпроса с отвлечените от сомалийски пирати 16 български моряци. В отговор председателят на Народното събрание Георги Пирински, възложи на външната комисия да обсъди случая.

Каква е класическата схема, по която сомалийските пирати отвличат

плавателни съдове, които преминават през Аденския залив без кортеж? Това разясни в интервю за Светослав Иванов експертът по Сомалия Роджър Мидълтън от Кралския британски институт по международни отношения в Лондон.

Пиратите използват малки моторни лодки, които приближават корабите за броени минути. След като отправят няколко предупредителни изстрела във въздуха, те хвърлят въжета с куки, които ги изкачват на палубата. Желани цели са плавателни съдове с ниски стени, които улесняват престъпниците.

"Те направо се катерят по въжетата и скачат на кораба. Затова са нужни кораби с ниски страни, но пиратите стават все по-изобретателни и атакуват все по-големи кораби".

Един кораб се завзема за не повече от 10-15 минути

"Те имат пушки и автомати. И когато се качат на кораба, екипажът може да направи много малко, за да се защити".

Ако корабът с българските моряци все още не е достигнал до пристанището на пиратите, е малко вероятно те да потърсят собствениците на кораба.

"На брега си те се чувстват на сигурно място. След което започват преговори, които могат да продължат от няколко седмици до няколко месеца. Ако корабът е скъп и вози скъп товар, те могат да обявят и 30 милиона, но да свалят цената до 2 или 3 милиона"

"Досега е нямало екзекутирани моряци. Техният бизнес-модел е много прогнозируем. Те държат екипажа жив, грижат се за него, дори следят хората да имат достатъчно храна или цигари, а понякога им носят джин или уиски" 

 

Спортните събития от деня

Филмите на bTV

Гледай bTV на живо

Времето