Вече повече от едно денонощие няма информация за похитения кораб с 16 български моряци на борда. Той беше отвлечен от пирати край бреговете на Сомалия вчера. Източници на bTV заявиха, че капитанът на плавателния съд е българин и се казва Дарин Матеев.

Фактът, че капитанът на кораба е българин променя много неща. Защото практиката показва, че сомалийките пирати използват капитаните за връзка с хората, от които се иска откуп. По информация на bTV преговорите за условията около освобождаването на екипажа вече може да са започнали, но те се водят или ще се водят в Лондон, където е базирана фирмата-собственик на кораба.

Далеч от българските институции, които в момента могат да ограничат действията си до официални депеши и призиви за помощ до ЕС и НАТО, които имат мисии за борба с пиратството в Сомалия. Надали обаче и големите военни кораби на ЕС биха се намесили, защото вероятно в Брюксел си дават ясна сметка, че по този начин ще застрашат живота на заложниците.

Всичко дотук е информация на анонимни източници на bTV. От офиса на италианската фирма-оператор на кораба директно отказваха коментар, а представителят на фирмата в България очаквано беше доста пестелив в думите си. Наш екип се срещна с

близки на капитана - варненецът Дарин Матеев, бивш военен,

опитен командир на подводница, с 10-годишен стаж в търговския флот.

Георги Георгиев e офицер от запаса. Познава капитан Дарин Матеев от 1971 година и е убеден в качествата му. Какво се е случило при превземането на кораба обаче никой не може да каже.

"Ако е имало насилие, казвам ако е имало, то вече е било. Конфликтната точка е при превземането на кораба, тогава може да се употреби оръжие, да се стигне до инциденти", заяви кап. Георги Георгиев.

Екипажите преминават специално обучение за действия при пиратски нападения. Ако забележат пиратите навреме, опитват да им избягат чрез смяна на курса, скоростта и да ги отблъснат със силни струи вода от пожарните кранове.

"При преминаване в пиратски райони се взимат специални мерки на кораба, но това не е ефективна защита. Сами разбирате, че срещу въоръжени пирати един екипаж няма много голяма възможност за защита, при положение, че пиратите успеят да се качат на кораба", обясни кап. Цветан Гъдев.

"В този случай единственото средство за оцеляване на екипажа това е тактичността и дипломацията на командния състав, респективно на капитана", отбеляза кап. Георги Георгиев.

- Вие познавате капитана повече от 35 години. Мислите ли, че се е справил?

- Мога да кажа, че съм сигурен. Зная неговите качества като колега и добър приятел.

Капитан Георгиев не одобрява, че имената на отвлечените моряци се пазят в тайна, защото много семейства са притеснени.

"Трябва да се обяви списъка на 16-те българи от гледна точка на това, че фирмата, която менажира този кораб, тя, същата менажира и други кораби и доста български моряци чрез нея плават навън", заяви още кап. Георгиев.

Какъв откуп биха поискали похитителите?

До преди 10 години, откупите се движеха в рамките на 200-300 хиляди долара. Това показва опита на българския кораб "АлфаБГ", който беше отвлечен край Сомалия и освободен срещу 120 хиляди долара в средата на 90-те.

В последната година обаче, исканията се повишиха десетократно. Сега са от 3 до 30 милиона долара. Но зависи, ако похитителите бързат да получат парите поставят по-ниски искания, а фирмите оператори ги плащат, защото тези суми са много по-ниски от стойността на отвлечения кораб. 

Как действат пиратите?

Тези пирати не приличат на "Черния корсар" или на капитан Джак Спароу. Те се движат на леки и бързи моторни лодки и са въоръжени с автомати. Кръстосват водите на един от най-важните транспортни коридори в света - Аденския залив и търсят своите жертви. Така само за една година имаме над 100 случая на отвлечени кораби. Интересното е, че можем да търсим корените на пиратството и във факта, че Аденският залив и изобщо териториалните води на Сомалия са били рай за риболовните кораби.
 
Бедната страна от десетилетия обвинява чужденците, че крадат рибата, след което превръщат водите в сметище за опасни отпадъци. Разбира се, това не е оправдание за похитителите, но те възприемат себе си като революционери, които имат право да наказват богатите чужденци за бедността си.

Все пак обаче не трябва да забравяме, че нашите моряци в момента са много скъпа разменна монета, затова вероятно похитителите се държат добре с тях, поне това показва опитът от десетките отвлечени и след това освободени кораби, при които нямаше нито една жертва.

По-сложна е ситуацията с другата наша сънародничка в Сомалия - Данка Панчова, която е в ръцете на терористите от „Аш шабаб ал муджахидийн" вече близо шест месеца. От нея няма никакви новини, а тази организация не се бори за пари, тя действа подобно на „Ал Кайда" в Ирак.

Единственото успокояващо нещо в случая е, че тя е била в Сомалия в качеството си на хуманитарен работник от френска правозащитна организация, така че по линия на нейното освобождаване действа активно Франция.

Това разбира се, не може да окуражи нейните роднини, както ще се убедите от репортажа на колегите от Пазарджик. Днес пред нашия екип бащата на Данка за първи път съобщи, че за живота на дъщеря му е поискана голяма сума пари.
 

Спортните събития от деня

Филмите на bTV

Гледай bTV на живо

Времето