Влакове в цялата страна втори ден останаха блокирани по гарите заради стачката на служители в БДЖ. За някои пътници нощта е била много дълга и много студена.
„Снощи съм спала на гарата, как може такова нещо. Дойдох с автобус и изпуснах влака за Пазарджик”, казва Ивана Узунова, пристигнала от гостуване на дъщерята в Германия.
За следващия влак тя трябва да чака края на протеста. Точно в 8 часа движението през гара София спря.
С мощни освирквания започна протестът и в Пловдив.
Железничарите са гневни заради извършени замени на стачкуващи работници на възлови места. Около 100 души очакваха на Централна гара в Пловдив машинистите на няколко влакови композиции, които точно в осем часа трябваше да пристигнат на гарата.
За разлика от вчера, когато експересът от Ямбол за София остана блокиран на гара Пловдив, днес машинистът реши да потегли, макар и с празен влак.
С близо час и половина закъсня международният влак от Истанбул за Белград, началник-влакът поискал да стачкува, но не му било разрешено. Последва смяна на бригадата и влакът отпътува по маршрута си, заедно с десетината чужди граждани.
„Поисках да стачкувам в движение след 8 часа, уведомих диспечера и влакът трябваше да спре на Крумово, но не спря, не ми беше разрешено”, казва машинистът.
Синдикатите предупредиха, че ако ръководството на БДЖ не започне преговори с тях, протестът може да излезе от контрол.
„Хората се изнервят. Предупреждавам, че липсата на преговори радикализира хората”, коментира Пламен Димитров, президент на КНСБ.
Влаковете няма да се движат до 16 часа.
Напрежение сред стачкуващите има, защото и те се увериха в нещо - че дори ефективен протест не е в състояние да накара работодателите им да преговарят по издигнатите искания. Казват, че продължава натискът върху протестиращите. И днес например железничарите на гара „ Шумен" не стачкуваха.
Вместо протестиращи на шуменската гара са закачени два плаката с надпис "Стачка" и 4 знамена на КНСБ. Много от железничарите не пожелаха да застанат пред камерата на bTV, а тези, които все пак го направиха, бяха раздвоени и обезверени.
Видимо пътниците по пероните и във влаковете бяха по-малко от обичайното. В ранния пътнически влак от Шумен за Врана, например, в общо 2 вагона се бяха качили едва 4 пътника. От билетните каси на гарата обаче не отчитат спад в продажбите.
Повечето пътници имат нагласата да чакат по гарите и във влаковете заради стачката.От синдикатите признаха, че протестът на гара „ Шумен" се е провалил, но затова имало причини.
„Аз си мисля, че няколко са факторите. Първо, това, че една седмица имаше така натиск да кажат кой ще стачкува предварително. Другият фактор е това - хората се уплашиха, че няма да имат заплати за дните, в които стачкуват, а повечето от тях намериха оправдание с това, че имат задължения банкови и т.н.”, заяви Анета Денева от КНСБ – Шумен.
Четири автобуса с протестиращи готвят синдикатите за националния протест в столицата на 30 ноември.
Железничарите информираха посланиците на САЩ и няколко европейски държави за оказван им натиск да спрат протеста и предупредиха, че ако ръководството на БДЖ не започне преговори веднага, нещата могат да излязат от контрол.
"В Горна Оряховица са заплашвали хората с уволнение. Пътниците трябва да са наясно, че така или иначе ще останат без плакове, тъй като една от мерките на ръководтвото на БДЖ предвижда спирането на 150 влака. Така, че сега ситуацията ще е същата, но пътниците ще го усетят съществено на по-късен етап”, коментира Петър Бунев от синдиката на железничарите.
Според него засега не е вероятно стачката да излезе извън часовете между 8 и 16 часа, но ако напрежението ескалира, не се знае на места как работниците може да реагират.
В същото време в Народното събрание транспортният министър Ивайло Московски отговори пред депутатите на въпрос за състоянието на БДЖ. Той обяви, че ще преговаря с кредиторите на БДЖ за отсрочки.От холдинга пък разпространиха съобщение до медиите, че ръководството "потвърждава отново своята позиция, че стачката е незаконна и ще се възползва от възможността да защити правата си в съответствие с действащото законодателство”.
От ръководството на БДЖ съобщиха, че до 5 000 може да стигне броят на съкратените служители
ако стачката продължи десетина дни. Причините - кредиторите няма да търпят дълго време, а след този период се очаква и 20-30 % от пътниците да ползват алтернативен автобусен транспорт и да не се върнат обратно. За всички служители стои опасността да останат без заплати следващия месец или да получат възнагражденията си частично.
От синдикатите се обръщат към министъра на транспорта Ивайло Московски и ръководството на БДЖ да бъде прекратен натискът върху работниците и служителите, с цел да бъдат принудени да се съгласят трудовите им договори да бъдат прекратени. Според синдикатите това е прикрита форма за извършване на масови съкращения.
Стачката в железниците продължава утре и вдругиден, докато постигнем споразумение
Това заяви председателят на синдиката на железничарите Петър Бунев. По думите му, по предварителни данни протестът днес е бил по-добър от вчерашния и са спрели повече влакове. Според него синдикатите могат да предложат мерки на ръководството на БДЖ, когато бъдат поканени на преговори.
Трябва да се изпълнят поетите ангажименти, да се подпише Колективен трудов договор. Ние сме дебатирали много пъти, мерките са дебатирани от една година, те са заложени. Не ние нарушихме мерките, които бяха заложени, а те, каза още той.
Ръководството на БДЖ атакува в съда законността на стачката
Ако магистратите потвърдят, че тя е незаконна, всеки един от стачниците ще трябва да понесе имуществена отговорност заради претърпените от компанията загуби. От ръководството на БДЖ заявиха, че няма смисъл от преговори, защото протестиращите нямат алтернативен план за реформи в компанията. Предупредиха, че ако стачката продължи и доведе до трайно намаляване на пътниците, компанията ще има затруднения да изплаща заплатите , дори може да се наложат и по-големи съкращения.