Затварянето на прохода "Хаинбоаз", заради продължаващия ремонт на отсечка от пътя, нанесе големи щети на Габровска област.За първа година движението на тировете беше пренасочено по обиколни маршрути. Оказва се, че забраната за преминаване на камиони с ремаркета и полуремаркета е в щета на превозвачите в района.
В габровско фирмите занимаващи се с транспортна дейност на стоки, от и до производители и търговски обекти, са около 30. Откакто е в сила забраната за преминаване на тежкотоварни автомобили обаче, местните превозвачи работят на загуба. За да стигнат до Казанлък, който е на 50 км., през Шипка, сега се налага да изминават 400 км.
"Аз не бих казал, че това е само проблем за местните превозвачи. От това страда целият габровски бизнес”, заяви кметът Томислав Дончев.
Собствениците на транспортни фирми търпят трайни загуби.
"Загубите трудно може да се изчислят какви са. По-скоро загубите са такива, че лошото е, когато се загуби един клиент. Не е лошото в момента ден, два, пет или десет дена какви ще бъдат загубите. Защото, когато определена част от бизнеса е поставена в неконкурентна среда, това е лошото", обясни Цветомир Михов, председател на Асоциацията на превозвачите в Габрово.
Преди дни габровските превозвачи са изпратили петиция до НАПИ с предложение за изход от проблема.
"Мисля, че в разговорите намерихме максимално компромисен вариант, който е свързан с дистрибутиране на целия наличен трафик посока юг-север и север-юг през всички старопланински проходи", съобщи Томислав Дончев.
Освен "Шипка" и "Хаинбоаз", който към момента е затворен, има минимум поне още три прохода, които могат да бъдат ползвани от транзитно преминаващите през страната ни тирове, смятат превозвачите.
