Заради натоварения трафик в големите градове все по-често започнаха да стават и катастрофи с коли на "Спешна помощ". През почивните дни такъв инцидент се случи за пореден път на централен софийски булевард.
Линейките са оборудвани със светлинни и звукови сигнали, за да достигат по най-бързия начин до хората, който се нуждаят от спешна помощ. Въпреки че по закон имат предимство на пътя, в голяма част от времето медицинските екипи рискуват собственото си здраве.
"Всички останали на пътя са длъжни да осигурят безпрепятствено преминаване, като осигурят достатъчно място, при необходимост и да спрат, за да пуснат това превозно средство", заяви гл. инсп. Красимир Костов.
Реалността обаче е друга, въпреки че законът предвижда глоба от 50 до 150 лева за тези, които не осигуряват предимство на специализираните автомобили.
"Имах сега скоро случай - пуснал съм сирените, нарочно спират пред мен, за да не мога да мина аз с линейката", оплаква се шофьорът от "Спешна помощ" Николай Недялков.
Въпреки че булевард "Васил Левски" в участъка между булевардите "Гурко" и "Патриарх Евтимий" не представлява особена трудност за шофьорите, вече за втори път на това място, екипи на Спешна помощ стават жертва на пътния трафик.
"Има мутри - показват ти среден пръст, отварят вратата, спират, бият спирачки пред теб"...
Георги Панчев кара линейка по софийските улици вече 8 години. По думите му, в "Спешна помощ" няма автомобил, който да не е ударен в катастрофа. Инцидентите на пътя са част от работното му ежедневие.
"Всеки бърза, за да стигне по-бързо. Понякога пациентът почива на входа на болницата", обясни шофьорът Георги Панчев.
Всеки ден от бързината на екипите зависи животът и здравето на десетки хора. Въпреки това, правилникът за движение по пътищата не защитава напълно шофьорите на линейки.
"Независимо от включените светлинни и звукови сигнали, шофьорът на линейката не може да навлезе сляпо на светофара, ако не се е убедил, че другите ще му предоставят тази възможност", заяви още Красимир Костов.
Когато медицински екип не успее да окаже помощ на време, глобите губят смисъла си. А поведението на пътя, освен на умение, често е въпрос и на възпитание, пред което законът е безсилен.