За да бъде променена политиката спрямо железопътния транспорт, трябва да бъде изработен дългосрочен план за финансиране примерно до 2013 година, който да бъде утвърден от правителството или от парламента, каза министърът на транспорта Петър Мутафчиев, цитиран от БТА.

В него трябва да бъдат ясни парите, които държавата ще отпусне за жп линии, да са ясни и парите, които сме осигурили чрез ОП "Транспорт" за основните коридори от кохезионния фонд, а също и средствата, които ще бъдат отпуснати по договора за обществена услуга за обновяване на подвижния състав, посочи министърът. Той участва в отбелязването на празника на железничарите и награди служители от системата.

На въпрос дали договорът ще бъде актуализиран, Мутафчиев каза, че от първи януари предстои подписването на нов договор и е много важно какъв ще бъде ангажиментът по отношение на подвижния състав.

Министерството на транспорта е представило анализ на отношението "държавно финансиране - жп транспорт" във всички европейски страни, съпоставено с това в България. България е може би на едно от последните места, ако не на последно място, като отделяне на средства от държавата и това не е отсега, а е политика и практика от 1989 г. насам, отбеляза министър Мутафчиев.

По думите му по отношение на приходите през изминалите две и половина години железницата успя да направи много неща, но без държавната помощ е абсурдно обновяването на подвижния състав. Мутафчиев каза, че става въпрос за повече от пет милиарда лева за железопътната инфраструктура и над милиард и половина - за вагони и локомотиви за БДЖ.

Направихме много неща, но е ясно, че трябва коренна промяна на политиката - отношението "държава - железопътен транспорт", каза Мутафчиев.

Запитан дали има подкрепа от коалиционните партньори, Мутафчиев отговори "на първия етап - да" и добави, че това му дава оптимизъм.

Пред железопътните служители министър Петър Мутафчиев заяви, че само с общите усилия на предприятията в железопътния транспорт могат да бъдат гарантирани сигурност, безопасност и добра услуга, както и бъдещият авторитет на БДЖ.

Директорът на БДЖ Христо Монов каза , че последните инциденти с влакове оказаха влияние върху самочувствието и настроението на железничарите. Според Монов това е временно явление и се прави всичко възможно ситуацията да се промени.

Сред конкретните мерки той посочи осъществените практически обучения сред повече от 3000 служители от превозния персонал и локомотивните бригади, при които са били създадени условия персоналът да получи по-голяма увереност, ако попадне в трудни ситуации. Такива занятия ще има на всеки шест месеца.

 

Спортните събития от деня

Филмите на bTV

Гледай bTV на живо

Времето