Нараства броят на жалбите и сигналите на недоволни потребители на мобилни и интернет услуги, заяви омбудсманът Гиньо Ганев на пресконференция за оповестяване на становището му за нарушените права на потребителите от мобилните оператори.
За 2009 година сме получили 53 жалби от трите мобилни оператора. За първите шест месеца на тази година броят им е 49, посочи Росица Тоткова от службата на омбудсмана. Според нея потребителите са недоволни от условията, заложени в договорите, които подписват с мобилните оператори. Ако не е подадено в срок писмено предизвестие за прекратяване на срочен договор, той се подновява автоматично за същия срок и при същите условия.
Ако абонатът предсрочно прекрати договора, той е принуден да заплати неустойка, обикновено определен брой месечни такси, констатира службата. Дори при подадено заявление и платена неустойка, компанията не прекратява услугата, когато има неизплатена дължима сума по фактурата. Това води до начисляване на месечни такси до момента, в който операторът реши да прекрати договора. Според Гиньо Ганев потребителите реално нямат право на избор, защото и трите оператора предлагат почти еднакви договори.
Според националния омбудсман операторите биха могли да напомнят с текстово съобщение на потребителите, че договорът им скоро ще изтече. Ако договорът се прекрати предсрочно, неустойката трябва да бъде съизмерима с реалните щети за оператора. Ганев предлага още процедурите по прекратяването на договора да бъдат ясни и разбираеми за потребителите, и да спестяват време.
Емил Алексиев от Министерството на икономиката, енергетиката и туризма направи предложение да се приеме закон, който да забрани автоматичното подновяване на срочните договори. Според него подобна практиката има във Франция. Това задължение трябва да важи не само за мобилните оператори, но и за всички, които предоставят услуги по договор.

Снимка: БГНЕС