Педагози обявиха за погрешен начина, по който ще се пишат оценките от матурите. Съгласно плановете на министерството на образованието и науката оценителите първо ще видят какви са резултатите от матурите и чак след това ще поставят оценки.

Подобен начин на оценяване се нарича оценяване по норма. Например дадени са сто задачи и никой от учениците не е решил вярно повече от шейсет.

"Той е най-добрият, който е получил шейсет точки и оттам започва, отличен от шейсет надолу, обаче къде е двойката, как де се определи тя?", попита проф. Енчо Герганов, специалист по оценяване на тестове.

Според избрания от министерството вариант, ако най-високият резултат на матурите е шейсет верни отговора, а най-ниският примерно десет - оценките от две до шест ще се определят въз основа на представянето на учениците в този диапазон.

Ученици коментираха пред bTV, че зрелостниците ще се представят много зле, защото "само се бият с чинове в училищата, не учат, пият постоянно", и според тях нещата са много зле.

Колко зле са нещата може да се разбере само ако оценката на матурите се поставя въз основа на предварително зададен критерий кое е слабо и кое отлично представяне.

"Критерий означава преди още да е започнал теста всички ученици да знаят, че ако решат седемдесет и пет задачи от този тип получават шестица, ако решат само двайсет и пет получават двойка", каза проф. Герганов.

Такъв критерий засега няма, което означава, че ако от сто задачи бъдат решени най-много шейсет, това ще е достатъчно за шестица, въпреки че по системата за оценяване в Европейския съюз, един такъв резултат е за оценка четири или пет.