
Транспортни фирми от цялата страна изкараха тази сутрин камионите си на протест, заради високата цена на дизела. Стачката ще продължи до сряда, но без да бъде блокирано движението в големите градове. Близо 4 хиляди камиона излязоха да протестират в 15 града.
Над 100 камиона останаха паркирани на входа на София откъм магистрала "Тракия". Превозвачите изчисляваха, че днес, когато не работят, а са на протест, поне си съкращават загубите.
"Не може да си храним семействата по тоя начин с работата. Парите не стигат за нищо". каза шофьорът Трайко Танев.
"Хората ходят до Турция да зареждат гориво... Русия, Украйна - отиват да зареждат там гориво", обясни Стефан Черешарски.
Транспортните фирми искат от държавата или да намали акциза върху горивата или да им възстановява част от него. Вчера на среща с министрите на финансите и на транспорта се договориха да се търси решение. Ако това обаче не се случи, протестите ще станат по-масови.
"Може би действията ще бъдат малко по-груби, но се надявам, че разумът ще надделее дотогава. Ние не сме на борба на всяка цена, но ние сме притиснати в ъгъла и нямаме друг начин да оцелеем", каза Красимир Лалов от конфедерацията на превозвачите.
Онези, които днес не спряха работа, също заявиха подкрепа за колегите си. Макар и символична. Други пък бяха скептични, че протестът ще успее: „То няма много къде да се мърда, щото то това е в световен мащаб", смята Йордан Хаджийски.
В Русе над 100 товарни автомобила образуваха колони по пътя от Дунав Мост за София, движейки се с едва около 15 километра в час.
За три часа товарните автомобили по натоварения международен път изминаха около 20 километра, като от време на време спираха, за да пропуснат останалите коли. Превозвачите се извиниха на гражданите за неудобството, но изразиха и твърдото си решение да продължат протестите си.
"Достатъчно време седяхме, търпяхме .Казали сме им какво искаме - сега вече те трябва да кажат как ще стане. Ако те не могат, да търсят експерти, ако не могат да намерят, да решават, ако трябва да идват следващите, но просто ние няма да отстъпим", категоричен бе Иван Петков, организатор на протеста.
В Русе освен срещу високия акциз за горивата превозвачите се обявиха, , и срещу скъпите винетки, особено при лошите пътища у нас.
Протестите в цялата страна ще продължат до сряда, с искане за удължаване с още 10 дни.
Евтиният дизел по безмитните магазини създаде опашки по границата с Турция.
Рекордни продажби на дизел отчитат безмитните бензиностанции на "Капитан Андреево" и "Капъкуле". В момент, в който горивото скочи драстично у нас, на граничните пунктове един литър е с 50 стотинки по-евтин.
Шофьорите чакат с часове. Максималното количество гориво, което може да се закупи от безмитната бензиностанция е 500 литра. С него се минават около 1500 километра и така се спестяват близо 300 лева на зареждане.
"На Капъкуле се образуват опашки заради неритмичното доставяне на гориво, но това е проблем на другата страна", каза комисар Николай Чилингиров, началник на ГПУ Свиленград.
Оказа се, че евтиния дизел не е единствената причина за струпването на ТИР-ове на Капитан Андреево. От три дни тук работи новата система единен фиш преди пункта и все още тя дава редица софтуерни проблеми.
"Проблем е още със съвместяване на отделните системи и с некачествените флашки", обясни гл. инспектор Марин Иванов, началник на ГКПП Капитан Андреево.
Флаш устройствата вече са задължителни при преминаването на българския пункт. С тях шофьорите обикалят от гише на гише, а информацията от документите им се обработва електронно.
