В Световния ден за защита на потребителите Комисията за защита на потребителите обяви Ден на отворени врати за разясняване на потребителските права в София, Варна, Бургас, Русе, Пловдив и Монтана.

Потребителските кредити и покупката на стоки по Интернет са сферите, в които българският потребител е изключително уязвим заради слабата си информираност.

Най -често потребителските жалби са свързани с некачествен текстил, мобилни апарати, черна и бяла техника. "По закон ние сме длъжни в едномесечен срок да отговорим на жалбоподателя за неговата жалба, тоест човек трябва да получи информация", каза Огнян Данаилов от Комисията за защита на потребителите.

За миналата година комисията за защита на потребителите е спряла предлагането на 392 стоки в търговската мрежа. Половината са некачествени обувки. Потребители споделят, че просто внимават при покупката на стоките.

В сферата на услугите нещата не стоят толкова просто - само за миналата година са съставени 39 акта на туроператори за заблуждаващи оферти. Над 200 туристически обекта са затворени заради лошо обслужване. Българите остават най- уязвими по отношение на потребителските кредити и покупките в интернет, смятат от комисията за защита на потребителите и посочват като причина слабата информираност на населението.

Световният ден за защита на правата на потребителя тази година е посветен на проблема с нездравословното хранене на децата. Информационните агенции отбелязват, че храненето се е превърнало в един от най-сериозните проблеми на здравеопазването.

По данни на Световната здравна организация над 177 милиона деца страдат от затлъстяване или наднормено тегло. От тях 22 милиона са под петгодишна възраст. Повече от 50 организации за защита на потребителите започват глобална кампания за ограничаване на употребата на нездравословни храни.

Предлага се създаването на неписани правила, които включват забрана на рекламите на вредни продукти по телевизията и в интернет.

Предвижда се да бъде преустановена продажбата им в училищата и да бъде прекратено използването с рекламна цел на известни личности и анимационни герои.

В някои страни вече се вземат мерки в тази насока. От началото на годината във Великобритания са забранени рекламите на нездравословни храни в детските телевизионни предавания.