Пет са основните версии за пожара във влака, по които работи следствието. Три от тях засега надделяват.

Пожарът започва между шесто и седмо купе.

Георги Георгиев: "Е, това е шеста кабина. Тук са го забелязали. Момичето, което го е забелязало, отива до шафнера, вика го и...по думите на шафнера...имало долу дим."

Шафнерът отива до седма кабина. След секунди се връща до шеста, която вече гори. В показанията му е записано, че там лампата е светела непрекъснато. От следствието не споделят версията за късо съединение, защото още при забелязването на дима, лампата е щяла да изгасне. Засега "издиша" и версията за повреда в отоплението.

Георги Георгиев: "Вътре има керамични пури. В тези керамични пури...сложен е пясък..."

Добра е изолацията и на старото отопление. Засега неясно остава, защо е била заключена по-близката до шесто и седмо купе врата.

Хората, обаче не се сещат да бягат от отворените врати. Петима от тях се струпват до заключената врата, за да слязат от влака по-бързо. А не да минат в друг вагон на влака. Тоест, в спалния, който също е овъглен. Обяснението е просто - влакът се движи, а натам духа вятърът.

Следствието огледа всички части в стандартните кушет -вагони на БДЖ. Техническата експертиза не е излязла, но засега е ясно, че спирт, алкохол и бензин например, могат да предизвикат пожар при допир с цигара.

В същия тип кушет-вагон на 8 август миналата година например, избухва пожар, във Варна. Жертви няма защото е посред бял ден и хората успяват да излязат. А причината е разлят алкохол в купето.

На 28 февруари миналата година поради същите причини избухва пожар и във влака от Карлово до Христо Даново. Инцидентът отново става през деня и това отново спасява хората.

Около Великден 2005 година на гарата във Враца спира влак. От него слиза възрастен човек с дамаджана с алкохол. Счупена. Секунди след това частите от нея и разлетия алкохол предизвикват пожар във вагона. От недобре загасената цигара на пътника. Спрелия влак и липсата на вятър спасяват хората.

Според машиниста на влака София-Кардам, вина за пожара, който отне девет живота, имат и самите пътници.

Пред нашия репортер Светослав Иванов, Христо Колев каза още, че със сигурност повечето от пожарогасителите във влаковата композиция са били в изправност.

Христо Колев разбира, че нещо се случва във влака, чак след като неизвестен пътник дърпа ръчната спирачка в едно от купетата.

"В 23.53 минути, дръпнаха внезапната спирачка. След спирането на влака установих, че третия вагон гори".

След спирането на композицията, железничарят се спуска към огнената стихия с пожарогасител в ръка. В локомотива, по неговите думи, е имало четири пожарогасителя, а във всеки вагон по два.

Христо Колев: "Колегите наистина много бързо видяхме с пожарогасителите. Това, което казват, че не са работили - това са абсолютни глупости. Значи, на машината четирите пожарогасителя аз ги дадох и ги ползвахме, също така, и отвън. Но просто пожарът беше много голям..."

Според Колев, стихията се е разраснала минути преди дърпането на спирачката. Дни след трагедията, той разсъждава, че вина за разрастването на огъня имат и самите пътници.

Христо Колев: "Не може в една стая да стоиш, да ти се запали пред теб и ти да стоиш, и да чакаш да ти се запали цялата стая, цялата къща. Тогава да предприемеш нещо..."

Репортер: Може. Ако спиш...

Христо Колев: "Да, така е. Но със сигурност е имало хора, които са били будни... Хората са усетили. Не са загинали всичките 35 души, които са били във вагона."

Машинистът не знае защо всички врати не са били отворени на време. Колев обаче не приема обвиненията, че персоналът на влака е действал неадекватно.

Христо Колев: "Значи, всичките хора бяха в едно състояние на паника, на хаос. Това не е театър да го режисираш и да кажеш - Ицо ти правиш това, Гошо ти правиш онова, Иванке ти правиш това..."