Строги ограничения за начинаещите шофьори на пътя. Изпитателен срок, по-малко контролни точки и забрана за нощно шофиране са само част от мерките в новата Национална стратегия за безопасност на пътя. В нея има нови, важни моменти за всички шофьори.

Ако сега шофирате и едновременно с това държите мобилен телефон в ръката си, задължително ще отнесете глоба, дори и да не ползвате апарата. Ако вместо него държите сандвич например, никой няма да ви направи забележка.

Това обаче сега ще се променя, според новата стратегия. Забранява се яденето, пушенето, пиенето, писането - всичко, което може да разсее водача. Мерките за младите водачи са най-сериозни, защото 25% от катастрофите са по тяхна вина.

За младите шофьори:

- изпитателен срок, в който да се следи поведението им;
- ако допуснат нарушение и особено ако е сериозно, колата им ще бъде отнета;
- по-малко контролни точки и при ново нарушение те няма да се възстановяват;
- забрана за нощно шофиране;
- забрана да карат мощни коли, както и да нямат автомобил на тяхно име, преди да изкарат книжка;
- да не шофират по определени пътища, по които биха развили по-сериозна скорост.

Приложимо ли е всичко това на практика?

Виолета се вписва в типичното шофьорско клише - жена зад волана, освен това с едва тригодишен опит. Признава, че макар и рядко - посяга към чантичката си с гримове, когато я хване червен светофар.

Ако промените бъдат окончателно приети, в подобна ситуация Виолета ще бъде глобявана.
От по-сериозен контрол, според нея, имат нужда и начинаещите шофьори.

И тя, и всички други водачи ще попаднат в бъдещата т.нар. "интелигентна транспортна система" у нас. На практика това означава много повече камери по пътищата, които ще засичат колата от самото й стъпване на магистралата и ще я следят изцяло. Това включва отчитане на скоростта, как се държи колата на пътя, дори платените данъци и винетки.

"Целта е да се изравни пътната скорост на общия пътен поток и тя да се намали с 5-10%. Това би снижило аварийността поне с 20%", твърди Антон Антонов, "Пътен контрол", ГДОП.

Освен младите шофьори, предстои завишаване на критериите и за шофьорите над 65 години. Те ще трябва да минават на опреснителни курсове, на задължителни медицински прегледи, които да доказват, че са правоспособни, освен това се предвижда санкциите за техните нарушения да бъдат по-строги.

Всички промени все още са на етап предложения. Тепърва предстои да бъдат дискутирани, гласувани от Министерски съвет и парламента и чак след това приложени на практика.