В град, подчинен на автомобилите ли се превръща София със строежа на нови и нови естакади. И има ли вина Столична община за системно замърсения въздух, който дишаме. На тези въпроси потърси отговор екип на bTV.

В случайно наблюдавано задръстване на бул. „България” има едва 70 автомобила и два автобуса. Дори във всяка кола да има по двама пътника, всички хора от колите биха се побрали в автобусите и биха стигнали до края на бул. „България” само за 5 минути. Стига да имаше бус лента.

В реалността обаче тези хора чакат 20 минути в задръстване и през това време само автомобилите ще замърсят въздуха, който всички дишаме с около 300 грама вредни емисии. В пъти повече от двата автобуса.

София расте, но пътниците в градския транспорт намаляват. С 10% по-малко пътници превозва градския транспорт в София, в сравнение с 2000 г., на фона на увеличеното население на града.

Снимка: bTV

В началото на века 17% от столичани се придвижват с автомобил в града. През 2014 г. колата е вече е ежедневен транспорт за 35% от жителите на София според данни на Центъра за градска мобилност.

Снимка: bTV

Чакането в задръстване е видим, но незначителен проблем на хората в София на фона на невидимия. Замърсяването.

Повече болни деца заради замърсяването

Всяко трето дете в София има бронхиална астма, а всяко второ дете развива алергии. Началникът на отделение „Респираторна алергия" в Александровска болница проф. Васил Димитров вижда на микроскопа си онези последици от увеличаването на автомобилния трафик, които ние не виждаме.

Според Веселин Кирев от гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт София е една от най-замърсените столици в Европа заради проавтомобилната политика на общината.

„Този ефект е негативен, тъй като се насърчава използването на личен автомобил, а не ползването на обществен транспорт. Като скорости, той става все по-неконкурентен на автомобилния трафик”, подчерта той.

Изграждането на метрото през последните години е причина за незначителен общ ръст на пътниците на публичния транспорт с процент и половина за 2014 г. На фона на увеличените пътници на метрото обаче наземният транспорт продължава да губи все повече и повече пътници.

Снимка: bTV

Обновяването на автопарка не привлича хората, защото броят превозни средства намалява. Интервалите между автобусите и тролеите стават по-големи, а скоростта на придвижване все по-ниска, заради липсата на приоритетни бус ленти.

Хората от цял булевард, задръстен с автомобили, могат спокойно да се поберат само в един трамвай.

Снимка: bTV

През последните 10 години в столицата не е построена нито една бус лента. След ремонтите тротоарите се смаляват, а пешеходците все по-често са принудени да изкачват и спускат лабиринтите на нови подлези, за да могат автомобилистите да минават безпрепятствено.

Според проучване на Центъра за градска мобилност само през последните 5 години хората, които ходят пеша до работното си място в София, са намалели с почти 30%.

Експертна препоръка за повече бусленти

Преди 5 години Столична община плаща 2,3 млн. лв. на международната компания, за да изготви експертен анализ и решения за трафика в София. След две години работа 40 международни експерти препоръчват на София да не строи нова автомобилна инфраструктура и дори да възпрепятства автомобилния трафик.

Дадени са предписания да обособят приоритетни бус ленти на всички ключови булеварди в центъра на града за сметка на автомобилните платна и да се гарантира бързото и точно движение на тролеите и автобусите. Пет години по-късно нито една бус лента не е построена.

Снимка: bTV

Десетките пътници в тролеите, които нямат никакъв принос за замърсяването на София са оставени да чакат зад автомобилите. Така все по-малко пътници използват новите модерни тролейбуси и автобуси, които иначе биха могли да развиват завидно висока скорост и да преминават през центъра на града за не повече от 10 минути при наличие на бус лента.

През последните 20 години двойно е намалял броят на трамваите и тролеите в столицата. По някои линии интервалите стигат до 30 минути чакане.

Снимка: bTV

Дори при завършения си вид бъдещето метрото на София би могло да обслужва едва около половината град, при това с помощта на наземния транспорт. Опитът на развитите населени места по света показва, че качеството на въздуха и на живота няма как да се промени, без промяна на приоритетите по улиците на града.

Снимка: bTV

Отговорът на кмета

Кметът на столицата Йорданка Фандъкова обясни, че има бусленти там, където инфраструктурата го позволява.

Снимка: bTV

Тя обясни още, че колите на градския транспорт се подменят, но няма как това да стане наведнъж.

По думите на кмета в края на годината трябва да започне и строежът на третия лъч на метрото, което допълнително трябва да облекчи наземния трафик и да намали замърсяването.

Вижте какво още каза Йорданка Фандъкова за предстоящите ремонти в София: