Сагата „Боинг“ продължава. Съдът публикува официалната транскрипция от показанията на Джон Барнет – бивш служител на фирмата, който свидетелства в съда срещу тях. След снемане на показанията, Барнет умря от „самопричинена огнестрелна рана“ през март.

В показанията си, които стават публични чак сега, той обвинява компанията в „безбройни нарушения“ на американските закони. Според Барнет фирмата се е опитала да „елиминира“ инспектори по качеството в една от своите фабрики, която произвежда самолетите от модел 787. Показанията му са с дължина повече от 140 страници.

Барнет работи за „Боинг“ повече от 30 години преди да се пенсионира заради здравословни проблеми през 2017 г. По-късно той завежда дело срещу компанията, след като твърди, че те са се опитали да се саморазправят с него заради повдигнати въпроси относно сигурността на самолетите – твърдения, които от „Боинг“ отричат.

Показанията са фокусирани върху период от 2010 г. нататък. По това време Барнет е преместен в чисто новата фабрика на „Боинг“ в Северен Чарлстън. Там е трябвало да се произвеждат новите машини „787 Дриймлайнър“ – самолет, използван главно на дълги разстояния.

Снимка: Getty Images

В показанията си, както и в интервю пред Би Би Си, Барнет казва, че мениджърите на компанията редовно игнорирали формалните процедури, за да могат да строят самолети по-бързо. Основна част от разказа му е твърдението, че от „Боинг“ са подправяли документи, свързани с производството и най-вече за използването на дефектни части или такива, които са под установения стандарт.

Според показанията основна тема във фабриките на компанията била мантрата „Нямаме време да следваме процесите, ние строим самолети“. По думите на Барнет това довело до „голямо количество дефектни части“, които попаднали в продукционната линия. Други части пък изчезвали напълно, като две големи парчета от фюзелажа на самолетите, които така и не били открити.

Снимка: Getty Images

„Риск от експлозия“

В един от случаите Барнет твърди, че замърсена и дефектна тръбичка, която трябвало да работи като част от системата за кислород, била взета от кошчето с отпадъци и може да е била инсталирана на самолет, който в момента се използва.

Подобни части обикновено се стерилизирали много внимателно, за да се намали рискът от нежелани химични реакции. Без тази стерилизация рискът от експлозия е много висок и това „може да свали цял самолет“.

Снимка: Getty Images

Адвокатите на „Боинг“ се фокусираха повече върху твърденията на Барнет, че компанията не е обърнала внимание на неговите притеснения. „Компанията внимателно прегледа и адресира всички проблеми, които г-н Барнет повдигна преди да се пенсионира през 2017 г. Инженерният анализ установи, че тези проблеми не влияят на сигурността на самолетите.

Макар Барнет вече да е мъртъв, неговото дело ще продължи. Очаква се то да бъде гледано през септември.

През последните месеци гигантът „Боинг“ е под сериозни наблюдения и проверки. Причина за това стана инцидент през януари, когато врата се откачи от чисто нов самолет 737 Max малко след излитане.