Наградите „Оскар“ се проведоха преди точно 10 дни. За информационния поток това е цяла вечност, но един момент от церемонията все още предизвиква дискусии, скандали и реакции. Става въпрос за речта на режисьора Джонатан Глейзър, който получи наградата за най-добър международен филм за лентата „Зона на интерес“.

Филмът представлява смразяващ разказ за зверствата на Холокоста, но без да ги видим директно. Действието се развива буквално до стените на лагера Аушвиц-Биркенау, където едно наглед нормално германско семейство живее с децата си. Глава на семейството е най-дълго управлявалият началник на Аушвиц – Рудолф Хьос.

„Зона на интерес“ завладя умовете на критици и публика, които приеха с овации нестандартния поглед на Глейзър към добре познатата историческа действителност.

Снимка: Getty Images

Глейзър застана на сцената на Оскарите, за да приеме златната си статуетка заедно с продуцентите на филма. Речта му предизвика драматичен отзвук в политическите и киносредите.

Ето какво точно каза той, директен превод от официалния транскрипт на филмовата Академия:

Благодаря на Академията за честта, на нашите партньори от А24, Film4 и Полският филмов институт. На държавния музей Аушвиц-Биркенау за тяхното доверие и насоки. На моите продуценти, актьори и сътрудници.

Всички наши избори бяха направени така, че да отразят не какво се е случило тогава, а какво се случва сега. Филмът ни показва до какво води дехуманизацията в най-лошия ѝ вид. Тя оформи цялото ни минало и настояще.

Тази вечер заставаме пред вас като мъже, които отричат еврейството и Холокостът да бъдат използвани за окупация, която е довела до конфликт за толкова много невинни хора…

*публиката прекъсва речта с аплодисменти*

…независимо дали става въпрос за жертвите на 7 октомври в Израел или тези на продължаващата атака в Газа. Всички те са жертви на тази дехуманизация. Как да се противопоставим на това?

Александра Биштрон-Колоджичик, момичето което сияе във филма така, както го правеше и в живота. Посвещавам тази награда на нея и на нейната борба. Благодаря ти.

Речта на Глезър не предизвика моментален отзвук от официални организации. Дни по-късно дойде атака от свои.

Снимка: Getty Images

Холивуд отвърна на удара

На 18 март, седмица след церемонията на Оскарите, изпълнителни директори, професионалисти в Холивуд и много други от индустрията подписаха и публикуваха отворено писмо по повод речта на Глейзър. На документа са подписани над 1000 души от еврейски произход, които работят в индустрията.

„Ние се противопоставяме на това нашето еврейство да бъде използвано като средство за доказване на морална връзка между нацисткия режим и Израел. Нацистите са искали да заличат цяла раса от хора, докато израелската нация търси начин да се спаси от това заличаване“ се казва в документа.

„Използването на думи като „окупация“ за действията на евреи, които защитават своята родина, която е тяхна от хиляди години и е призната от ООН като такава, изкривяват историята. Такива изказвания дават тежест на анти-еврейските настроения по целия свят – включително в Съединените щати и Холивуд“, пише още в отвореното писмо.

Снимка: Getty Images

Джонатан Глейзър не е коментирал обвиненията.

От друга страна, прогресивни еврейски групи защити Глейзър и речта му, сред тях са Мемориалът Аушвиц и американската организация „Еврейският глас на мира“.

„В речта си Джонатан Глезър отправи универсално морално предупреждение срещу дехуманизацията. Целта му не е да навлиза в политически разговор“, заяви директорът на Мемориала Аушвиц Пьотр Чивински.

„Критици, които очакваха определена политическа позиция или филм само за геноцид, не са схванали въобще какво иска да каже режисьорът", допълва той.

„Глейзър говори от името на огромен брой евреи, които уважават историята си и симпатизират на палестинците в борбата им за свобода и справедливост“, заявиха от своя страна от „Еврейският глас на мира“.

„Тези, които атакуват Глейзър, искат да притежават еврейската идентичност и наследството на Холокоста, за да оправдая действията на израелското правителство и геноцида, който провеждат над палестинския народ“, допълват още те.

Снимка: Getty Images

А кое е светещото момиче във филма на Глейзър?

В няколко момента от филма виждаме фигурата на младо момиче, което под прикритието на тъмнината остава ябълки, круши и друга дребна храна за затворниците в Аушвиц, която са могат да намерят докато работят навън.

Това е полякинята Александра Биштрон-Колоджичик, която по време на Втората световна война е на 12 години и е част от т.нар. Полска надомна армия. Джонатан Глейзър се запознава с нея малко преди смъртта ѝ.

Дрехите и колелото, които са използвани за ролята във филма, са на Александра от същия период.