Ракетата-носител „Антарес” избухна само 6 секунди след отделянето си от Земята. Тя трябваше да изведе в орбита космическия кораб „Сигнус”, на чийто борд имаше над 2,2 тона научна апаратура, резервни части и провизии за астронавтите на Международната космическа станция. Стойността на товара е бил за над 200 милиона долара, според НАСА. По първоначални данни, причина за взрива е проблем в първата степен на двигателя.

Любопитното е, че ракетата-носител е плод на сътрудничеството между Украйна и съединените щати. Именно нейната първа степен е разработена от украинското конструкторско бюро „Южное”. Бюрото работи и за руските ракети-носители „Зенит”.

На сайта на украинското предприятие също е изтъкнато, че конструира и доставя двигатели и оборудване за американските ракети-носители среден клас „Антарес”. Тези двигатели са били разработени преди 4 десетилетия за руските ракети Н-1.

Пристигането на оборудването на „Антарес” на 24 октомври тази година.
Снимка: EPA


Вицепрезидентът на компанията- производител на ракетите „Антарес” - "Орбитал сайънс", Франк Калбертсън заяви след инцидента, че са били провеждани достатъчно изпитания на тази ракета както в Америка, така и в Русия и не е имало никакви технически проблеми.

Проваленият полет няма да застраши астронавтите на МКС, тъй като те имат храна за най-малко още 4 месеца. Същевременно тази сутрин беше извършено планирано изстрелване на руски товарен кораб „Прогрес”, който ще достави основно храна и медикаменти на международния екипаж. 

Изстрелването на руски товарен кораб „Прогрес” днес.
Снимка: EPA


Москва веднага предложи на НАСА да поеме всички доставки за МКС, като засега отговор от Вашингтон няма.

Съединените щати се ориентираха към частни компании за изстрелване на космически кораби, след като всички совалки бяха пенсионирани. Засега лидер в партньорството с космическата агенция е концернът „СпейсЕкс”, която вече осъществи 4 безпилотни полета на космически апарати и достави на МКС храна и оборудване.  

Компанията вече произвежда и капсула за многократна употреба. През 2012 година „Драгън-1” стана първият частен космически апарат, който успешно беше изведен в орбита и се скачи с МКС. Тези успехи отварят небето и за пилотирани полети. Предвижда се първият полет с хора на борда да бъде през 2016 година.

Капсулата "Драгън Ви-2". Снимка: НАСА


Технологически пилотираната капсула е далеч по-съвършена от совалките и ще има екипаж до 7 души. Апаратът може да каца на всяка точка в Океана или на Земята с точност до метър. Освен това един полет с „Драгън Ви-2” ще струва в пъти по-малко, спрямо руските ракети, които след приземяването на совалките сега единствени транспортират американските астронавти до Международната космическа станция.