Помните ли онези години, когато ските бяха дървени, кантовете на ските се захващаха с винтове, скиорските обувки бяха кожени, а ски автомати нямаше? Да си вземеш пластмасови обувки от ски гардероба беше лукс, нищо, че струваше 5 лева на ден.

Ските се купуваха с перспектива, а стандартът беше да са с дължина за теб, когато си вдигнеш ръката и те стигат до китката. Тогава ние като деца се възхищавахме на Стенмарк и си изписвахме по ученическите чанти надписите на известни марки ски. На нашите пишеше „Пампорово” или „Пирин”.

Ние прохождахме в ските по необработени писти. Бабуните, които се образуваха, бяха толкова големи, че почти изчезвахме в тях. Учехме се сами да караме и ходехме на ски всяка събота и неделя сами от най-ранна възраст. Всичко беше хем прекрасно, но и трудно. Така беше преди има няма 40 години.

Днес пистите са обработени и равни. Кабинкови и всякакви седалкови лифтове. Като се огледаш на плаца около теб, виждаш хора на които за екипировката би завидял легендата Ингемар Стенмарк.

Ако имаш възможност, може дори да се екипираш с последен модел състезателна екипировка, с която карат днешните звезди в ски спорта. Както при колите, така и при ските се промени всичко.

По гладки магистрали профучават бързи автомобили, а по обработени писти се спускат модерно екипирани скиори. Важното обаче е това, че нито колата прави шофьорът, нито ските скиорът. Уменията и качествата не се продават, а се придобиват с много практика.

За формирането на необходимите двигателни навици и владеене на ските според Георги Главчев, който е директор на ски училището в Банско и е бивш състезател, едва след около 5-7 години се формират достатъчно умения, за да си стабилен и да владееш добре ските.

Той казва, че днешната методика на обучение за няколко дни ще те изправи на ските, но това не е само началото. Първите стъпки със ски учител са наистина полезни, защото получаваш правилни първоначални умения, а те са базата на която вървиш напред. И с шофирането е така.

Голямата беда обаче, както при шофирането, така и при карането на ски е желанието да си на „пистата” и да се наслаждаваш на скоростта веднага.

Според Петър Чолев, който от 33 години работи в Планинско спасителната служба в Банско, най-много инциденти стават от несъобразена скорост и сблъсък с друг скиор. При тези случаи и при паданията винаги една от причините е и не доброто владеене на ските и липса на опит.

Всичко написано със сигурност няма да изненада никого, както никога няма да спре хората да са самонадеяни и да надценяват възможностите си. Докато си говорим с Петър Чолев, той получава сигнал за инцидент на пистата.

Виждали ли сте болката в очите от тежка травма в областта на рамото и състояние, което е близко до колабиране от тази болка на млад човек? За жалост пристигнал на ски ваканция от Гърция само преди ден. За него тя приключва по един доста неприятен начин. Не само това. Тепърва ще трябва да се лекува и възстановява. Със сигурност не е предполагал, че ще му се случи нещо подобно. И е прав. За жалост се случва.

Естествено място за притеснение няма. Карането на ски сред прекрасни гледки и чудесно обработени писти е вълнуващо занимание. Просто бъдете разумни и се радвайте на всяка възможност да сте сред природата.

Повече за безопасното каране на ски и препоръките на хората грижещите са вашата сигурност и умения вижте във видеото!