Изцяло нов модел на системата "бонус-малус" одобри Министерският съвет.

Всеки застраховател ще има собствени правила, по които ще изчислява премията по "Гражданската отговорност" - кога да бъде по-ниска или по-висока спрямо стандартната. Това е масовата практика и в Европа - според анализ на Комисията по финансов надзор. Тези правилата ще са публични.

Ще се вземат предвид щетите, които се водят на автомобила. Допуска се и допълнителен критерий - като поведението на водача на пътя.

Щетите на автомобилите ще са в единен регистър, достъпен за всички застрахователи.

Така, ако си купите стара кола, наследявате и нейното досие със щети, от което пък ще зависи и "Гражданската отговорност", която ще плащате.

От години се правят опити у нас шофьорите нарушители да плащат по-скъпа застраховка, а изрядните - да имат отстъпка.

"Тези, които са по-недисциплинирани, трябва да понесат отговорност по някакъв начин", коментира шофьорът Любомир Кюлев.

"Важно е да наказваме системните нарушители и тези, които са рискови и правят катастрофи, а не просто някакви автомобили да им се води регистър колко щети са направили и колко са им направени на тях", коментира Илия Тодоров от Българската асоциация на пострадалите при катастрофи.

Промените тепърва трябва да се внесат в Народното събрание за гласуване.