Удивителна прилика в българското и киргизстанското туристическо лого откриха интернет потребители. Находката им бе споделена в мрежата и предизвика вълна от публикации, най-малко защото това на азиатската държава е представено месеци преди българското и по-вероятно защото разликата в цената за изработването им е космическа.

Логото на България е оригинална разработка на екипа, създал бранд стратегията на България като туристическа дестинация. Това заяви в писмо до медиите заместник-директорът на "Пъблисис кансълтантс" Ралица Жикова. 

Българското лого е изградено на основата на слънчев символ, който се появява в центъра на всеки от 12-те визуални знака, които съществуват в обща система. Логата са създадени на основата на цвете, с център слънцето, и взаимстват формата на ритуален български хляб, съпътстващ всеки важен аспект от живота на българите, пояснява Жикова.

Тя обяснява, че стратегията за бранд България е следствие на проведени 9 проучвания в 11 пазара сред повече от 8 000 души, както и след анализ на 17 налични проучвания.

Тук трябва да се отбележи, че българското туристическо лого бе прието с огромна доза ирония, министърът на културата Рашидов го коментира като „примитивен, шарен кич”.

В писмото на Жикова се посочват и няколко съществени различия между двата графични знака. Сред тях е това, че елементите в българското лого са динамични, докато това на Киргизстан е статично изображение на природни дадености.

Логото на бранд България е изработено с ясна структура, в която различни истории се разказват около един общ център (стилизирано слънце). То не е вписано в кръг, а в определена форма с ясна матрица, напомняща формата на ритуален хляб и цвете, се посочва още в писмото. В него се уточнява и че стилизациите на двете изображения са коренно различни. "Българското лого е с плавни и спокойни форми, докато в цитирания вариант присъстват елементи, очевидно присъщи на тяхната местна традиция".

Логото на Киргизстан не е базирано на национална стратегия за туризма и национална брандингова стратегия, нито има развита бранд архитектура с под-брандове, посочва Жикова.

Шумът около българското лого бе предизвикан и от цената, която министерството на икономиката, енергетиката и туризма плати за него – 1,65 милиона лева. 

През миналата година Министерството на културата и туризма на Киргизстан обявява конкурс за разработване на национална емблема в сферата на туризма. Оказва се обаче, че логото на Киргизстан е изработено от 19-годишния дизайнер Талгат Нурдинов след обявен конкурс от министерството на културата. Сумата, която Нурдиров получава, в левове възлиза на около 1100.

Справка в историята на създаването на логото на Киргизстан обаче показва, че то също е част от бранд стратегия. Инициатор за създаването на туристическия бранд на страната са USAID и Международният делови съвет по развитието на туризма в Киргизстан, уточнява Дневник.

"Единният туристически бранд ще помогне по-ефективно да се привличат туристи, да се изнася нашата продукция на външните пазари", коментира при представянето на логото Максат Чакиев, изпълнителен директор на Международния делови съвет, цитиран от местните медии.