Нова стратегия на образователното министерство ще насърчава учениците да четат повече книги. Международно изследване показва, че българчетата масово не разбират текста, който четат.

Днес е един от последните учебни дни за второкласничката Кристина Маринова. В края на месеца тя и връстниците й ще получат списък с литература за лятната ваканция. Класната на Криси забелязва огромна разлика между децата, които са чели през лятото, и тези, които не са.

„Четивната техника се подобрява. И това играе действително много добра роля за подобряване на четивната техника”, казва класната ръководителка Надежда Янева.

За разлика от много други, след като напише домашните, Криси грабва книгата. „Мисля си, като чета книга, все едно и аз съм там”, споделя ученичката.

„Когато имаме време и възможности, четем вечер. И забелязвам, че те правят същото като нас - лягат с книжката вечерта в леглото, прочитат си приказка сами, когато мама и тати са заети и така”, обяснява майката на Криси Стелияна Маринова.

Експертите намират пряка връзка между грамотността и домашната библиотека. Изследвания сочат, че децата владеят най-ниското ниво на работа с текста. Трудно обобщават, тълкуват и оценяват. „Четенето не е панацея, но е един от начините, чрез които личността на ученика би могла да извърви дългия и сложен път към индивидуалното самоусъвършенстване”, смята Станимир Цветков от Центъра за контрол и оценка на качеството на училищното образование.

Как книгите да станат интересни на децата - този проблем спешно се опитва да реши образователното министерство. Вече се изготвя стратегия за насърчаване на грамотността, която ще е готова до края на годината, а преди това предстои дълго лято и свободно време за четене.