Хаосът, който се разрази при представянето на учебните програми, създаде опасност да се компрометира продължаването на реформата в образованието. Това обяви кметът на София Йорданка Фандъкова пред „Фокус” във връзка със скандала с новите учебници и оставката на министъра на образованието Тодор Танев. Фандъкова е била директор на училище, зам.-кмет по образование е за кратко министър, преди да стане кмет.

Според нея от основно значение е да има обществен дебат, който обаче не се състоя. По думите й е много важно новият образователен министър и екипът му да имат ясна визия за реформа.

„Въпросът не е само какво ще учат, а защо го учат, какво искаме да знаят и да разбират, след като са чели едно произведение или познават историческия факт. На такива цели трябва да стъпват новите учебни програми и те могат да са продукт наистина на професионализъм, а не на самоцелно или неясно разместване и рязане на учебно съдържание. Когато по този начин се поставят нещата, когато са ясни целите, които залагаме пред децата, тогава вече няма да се питаме дали ще се учи „Балканджи Йово“ или „История славянобългарска“, а ще е ясно, че тези произведения са основополагащи“, коментира Фандъкова.

Тя допълни, че учителите трябва да бъдат подкрепени с подходящи учебници и с обучения, за да могат децата с интерес да четат българската литература и да изграждат свое лично мнение.
Отдавна е ясно с какви ценности искаме да възпитаваме децата и едно от тях е патриотизмът, каза Йорданка Фандъкова. Тя подчерта още, че, за да се направи реформа, не е достатъчно само да се говори за нея.

Пред новия образователен министър стоят много трудности и той трябва да поиска отлагане на представянето на учебните програми и веднага след това да започне организация за целия обществен процес, с много широк обществен дебат, каза още кметът на София.