Едва половината от тях децата с увреждания в България посещават масови детски градини и училища. Законът за предучилищното и училищното образование предвижда интеграция на децата със специални потребности. В България те са поне 22 хиляди.

В проектозакона е записано, че приобщаващото образование е неизменна част от правото на образование. Основният принцип е, че всички деца трябва да имат равен избор.

Според новия проектозакон помощните училища ще бъдат поетапно затваряни и преобразувани в центрове за личностно развитие. Те ще са само в подкрепа на образованието, но там децата няма да вземат диплома.

Ресурсните центрове също ще бъдат преструктурирани, а специалистите ще бъдат назначени в масовите училища. Така родителят ще може да запише детето си в произволно избрана детска градина или училище, а екип от специалисти ще оцени нуждите на детето. То ще получи подкрепа според личните си потребности.

Ники, който е високо функциониращ аутист, както повечето деца в това състояние има проблем с комуникацията и концентрацията. Майка му Диана Илиева каза, че опитът им в детската градина бил много горчив.

„Те през цялото време се опитваха да го отделят от групата, първоначално не искаха да спи с тях, понеже им пречел”, разказа Илиева. За интеграцията на първокласника помага ресурсният учител Анна Динчева. По закон може да отдели на Ники най-много 5 часа седмично. Отговаря за общо 7 деца.

„На мен поне ми е достатъчно времето, дотолкова доколкото да зная всяко дете до къде е. Присъствието ми в училище е, за да помагам на децата да бъдат тук”, каза ресурсният учител

С новия закон допустимите часове трябва да отпаднат. Децата със специални потребности ще може да се обучават комбинирано - отначало индивидуално, а постепенно и в клас. Божидара Тодорова е класен ръководител на такъв ученик. Според нея, трябва класът да е по-малък и е учителите да бъдат подготвени за работа с тези деца. Не всички, обаче, могат да бъдат приобщени.

„Естествено, че не всички и там са предвидени различни методи за подкрепа, изграждане на центрове в общините, така че няма да бъдат загърбени децата. Освен това предстои обсъждане на закона”, коментира министър на образованието Сергей Игнатов.

Специалистите са единодушни, че децата със специални нужди се чувстват най-добре сред връстниците си в клас.