Без оценки до четвърти клас предвижда новият проектозакон за училищното образование, който ГЕРБ внесе в парламента. Министърът на образованието професор Тодор Танев каза, че вносителите не са му показали текста и не са го съгласували с него, предаде БНР.

Учениците от началното училище няма да повтарят годината за слаб успех, но учителите ще има право да гонят учениците, ако пречат в час, предвижда текстът. Родителите трябва да бъдат информирани веднага, но вместо наказания за ученика, ще се сформира екип, който да изглади проблемите.

Предложението включва създаването на нов тип училище от 1 до 10 клас, а целта му е учениците от малките населени места да останат в домовете си до завършване на първия гимназиален етап. Началното образование остава до 4 клас, както е сега, но основното ще се завършва в 7-ми, а гимназията ще се дели на два етапа - от 8 до 10 и след това 11 и 12 клас.

Помощните училища в сегашния вид ще бъдат закрити, като вместо тях ще има центрове за подкрепа или училища, в които ще се помага на децата със специални образователни потребности, на които им е трудно да се интегрират.

Родителите ще получат право да се сдружават в кооперативи при отглеждане на малчугани, ако не искат или не могат да ги запишат на градини. Преди 2 години имаше много протести в защита на кооперативите, но тогава те не бяха включени в законодателния текст.

Снимка: БГНЕС

Министърът на образованието професор Тодор Танев каза, че вносителите на проектозакона на ГЕРБ за предучилищното и училищното образование не са му показали текста и не са го съгласували с него.

Той все пак подчерта, че не се притеснява, че документът е внесен, без да бъде съгласуван с него. На въпрос дали не се притеснява от идеята държавата да финансира частни детски градини и частни учебни заведения, проф. Танев отговори, че намира проектозакона за почти перфектен.

„Няма много място за печалбарство, за хората на финикийските знаци, в образованието. Там става дума за ценности, различни от печалбата. Става дума за науката. Когато влязат в храма тези, които християнският предводител някога е гонил, трябва някой да ги разгони. Доброто управление обаче все пак включва частната инициатива”, подчерта министърът.

„Има много фалшификати, има много чалга в частното висше образование. Демокрация и частна инициатива не е едно и също нещо особено в сферата на образованието. Всеки става професор в тази страна. Най-важното е кой колко публикации има и какво знаят студентите му”, допълни той.