Вече е факт първият, генериран от изкуствен интелект, отговор по реален потребителски казус в България. Това става ясно от пост в страницата „Ние, потребителите“ в социалната мрежа.

Преди да потърси експертен съвет от „Ние, потребителите“, потърпевш от нелоялна търговска практика клиент се е обърнал към популярна неправителствена потребителска организация. Той е направил това, защото не е бил удовлетворен от отговора на жалбата си, подадена до Комисия за защита на потребителите.

Отговорът на въпросната неправителствена организация много напомня на генерирани от машини текстове и звучи така: „Прочетох документите и съм силно притеснен от съобщението на КЗП, защото в него се показва некомпетентност и крайна непрофесионалност. Липсата на вникване във Вашия казус не може да не остане незабелязано и ще вземем мерки.“ След което предлага съдебно дело.

Същевременно усилията на европейските институции са насочени към създаването на законови норми за защита на потребителите от интензивното навлизане на изкуствения интелект в различни бизнеси. Те пък на свой ред заговориха за опасения от свръхрегулация.

В реалността обаче изкуствен интелект вече генерира информацията, на база на която потребителите решават дели да закупят дадена стока или услуга. Консултира клиенти и съчинява потребителски отзиви. Дори разглежда оплакванията към търговец, от търговец и от контролния орган.

„Не можем да спрем гората да се разлиства, но можем да направим така, че да сме по-подготвени за това, което предстои“, коментира пред bTV основателят на онлайн платформата „Ние, потребителите“ Габриела Руменова.

В бизнес видео подкаст тя разказа, че европейските институции, които са отговорни да защитят правата на потребителите, в момента работят по текстове, които от една страна да ги предпазят от свързаните с изкуствения интелект рискове - готви се специален Закон за изкуствения интелект. Но също така и директива, която да помогне на хората, които вече са станали жертва в резултат на действията на AI, да се защитят.

„Идеята е да се постигне защита, която е релевантна към тази по отношение на вече познатите ни практики на взаимодействие потребители-търговци - във физическите магазини, дори в интернет, което до неотдавна беше голямо предизвикателство в България.“, коментира още Руменова. 

Експертът даде пример за ситуации, в които потребителите ползват стоки или услуги с изкуствен интелект и могат да бъдат засегнати от това. „Има системи за умни домове. Има прахосмукачки-роботи, които работят чрез свързване в интернет мрежата, могат да заснемат интериора ни вкъщи, да изпратят тази информация до различни получатели и това да бъде сериозен повод за притеснения“, каза тя.