Човешка грешка едва не причини сблъсък между два пътнически влака на гара Церковски край Карнобат. Инцидентът е щял да се случи малко преди 18:00 часа в неделя.

Композициите София - Варна и Бургас - Ямбол били погрешно насочени една срещу друга, вместо в съседни коловози. Инцидентът, предотвратен по чудо благодарение на навременната реакция на единия машинист, обаче изпрати транспортният министър на спешна проверка по рисковите гари в страната.

Гарата в Церковски е в ремонт от две години. Оттогава и сигнализацията не работи, а влаковете се насочват ръчно.

Около 18:00 часа в неделя на шести коловоз спира влакът от София за Варна. Натам се насочва и влакът от Бургас за Ямбол. „Поради неподготвен маршрут от постовия стрелочник, който е бил на поста, влакът вместо на свободния коловоз е насочен към заетия коловоз, срещу пътническия влак”, обясни началникът на гара „Церковски” Алексей Янев. На 200 метра от челен сблъсък, машинистът успява да спре.

Поне няколко са подобните инциденти през последните месеци, за късмет без жертви. Всички са заради гари в ремонт, проточил се година и половина. Наясно с риска, персоналът пътува в страх.      

Транспортният министър отчете като грешка пускането на движението в ръчен режим. „И половин процент риск не мога да си позволя, нито аз, нито който и да е разумен човек в момента от правителството, така че тая тема повече не искам да я коментирам. Аз няма да допусна субективен фактор да създава потенциален риск да загинат стотици хора", заяви министърът по време на проверка.

„Не си изпълняват задачата, която имат. Нареждането е да завъртят стрелките в определено положение, те докладват, че са ги завъртяли, в същия момент не са го направили и за това влаковете застават един срещу друг. Не мога да ви обясня защо го правят, те са инструктирани, всичко им е показано", твърди генералният директор на Националната компания „Железопътна инфраструктура” Милчо Ламбрев.

Виновните за снощния и за предишните инциденти са уволнени.

Резултатите от министерската инспекция показаха още, че потенциално опасните гари са девет - от Нова Загора до Карнобат. Заради реален риск от катастрофа от следващата седмица движението на пътническите влакове в 80-километровия участък ще бъде преустановено и заменено с автобуси. Очаква се ремонтите да приключат в средата на януари. Ако това не се случи има опасност да загубим пари по ОП „Транспорт”.

Ръчното обръщане на стрелките

В конкретния случай с гара Церковски постовият стрелочник е допуснал грешка при определянето на маршрута на движение, обясни главният ревизор по безопасността в Национална компания железопътна инфраструктура Бисер Минчев пред „Дарик”.

„Проблемът е ръчното обръщане на стрелките. В случая е неправилно подготвен маршрут от постовия стрелочник, който не е подготвил маршрута за пети коловоз, а го е подготвил за шести. А на шести коловоз е имало спрял пътнически влак. Веднага е спрян влакът от дежурния ръководител”, обясни Минчев.

Случилото се на гара Церковски не е изключение през последните седмици, а причини за всички случаи, в които два влака се движат по един и същи коловоз е човешка грешка.

„Ние се опитваме да установим на какво се дължи, дали на липса на концентрация. След това като разговаряме с участниците в такъв тип ситуации, те изтъкват различни причини - проблеми в къщи, умора”, заяви Минчев.

Постовият стрелочник на гара Церковски ще бъде уволнен. За да ограничат подобни грешки от железопътната компания са намалили скоростта на движение в района на гарите с ремонти на 25 км/ч и са забранили едновременното приемане на влакове. Взето е решение да не се допуска засичане на пътнически влакове в гарите без автоматична осигурителна техника.