България заема първото място в ЕС по ранно напускане на училище, като средната възраст на напускане е около 14,3 години. Това коментира директорът на социологическата Агенция „Медиана” Кольо Колев, който представи резултатите от социологическото изследване за средното образование на пресконференция.

Проучването е проведено по поръчка на евродепутата Ивайло Калфин и Делегацията на българските социалисти в Европейския парламент.

България е на 9-то място по напускане на училище, преди завършване на средното образование от страните в Европейския съюз, уточни Колев. По думите му, учениците са демотивирани от това, че след като завършат средното си образование, те ще получат една бележка, която няма да им послужи за нищо. В голяма част от другите страни не е така. Там има много повече възможности за завършване и за продължение на образованието, заяви Кольо Колев.

Живот в сивия сектор

73,1 % от запитаните одобряват дуалната система, а 8 % - не. 61,7 % от запитаните ученици в 11 и 12 клас одобряват идеята за дуалната система. Една голяма част от тях приемат идеята с много голям интерес. 91 % от пълнолетните смятат, че средното образоване трябва да дава професионална квалификация. 54% от пълнолетните смятат, че не могат да се хванат на работа, а още по-голям процент от учениците не одобряват промяната в закона за работа на непълнолетни.
69% от пълнолетните обаче смятат, че всъщност работата за пари е добре, за възпитанието на учениците, като тук се получава един разрез с обществените нагласи.

Според изследването, 19% от дванадесетокласниците у нас работят. Една четвърт от гимназистите редовно са изкарвали пари, рядко и случайно са работили почти 50% от анкетираните гимназисти. Учениците от горния курс на средните общообразователни училища реално работят, но почти изцяло нерегламентирано, без трудови договори, в сферата на „сивата икономика”, сочи изследването.

Тежката бюрокрация

Кольо Колев посочи и тежката бюрокрация, нужна за наемане на работа на непълнолетен. Поръчителят на изследването и евродепутат Ивайло Калфин, посочи, че дуалната система в образованието е дългосрочна и дава резултат след години. Тя трябва да започне да работи не само при обществено, но и при политическо съгласие. Много ми се иска, преди да започнат да разглеждат конкретните законопроекти в парламента, да разгледат една от темите, по които опозиция и управляващи могат да постигнат съгласие. Надявам се това да се случи, каза Калфин.